Ett historiskt S

Efter en längre paus över jul fortsätter den historiska utmaningen som Bibliotekarien läser startade.

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven S
Solens avbild av Elizabeth Grayson – Romantik i vilda västern-miljö. Utspelas i slutet av Amerikanska inbördeskriget. Den unga kvinnan Shea tvingades lämna bort sin lille son för att hon inte kunde försörja honom. Hon börjar sedan söka efter honom och för att finansiera sökandet börjar hon arbeta som fotograf, ett både farligt och riskfyllt arbete. Romantisk och lite förutsägbar men jag älskar historiska romaner i nybyggar- och västernmiljö.

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven S
Lee Smith – On Agate Hill. En brevroman där man får följa den föräldralösa Molly från 13-års ålder. Hon växer upp på egendomen Agate Hill, blir illa behandlad men räddas av en vän till hennes far som också ser till att hon får en ordentlig utbildning. Hon gifter sig och flyttar till Appalacherna där hon får arbete som lärarinna.

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. 1600-talet, släktsagor, sjömän eller serier. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.
Det får bli släktsagor eftersom jag läste en hel del sådana när jag var yngre. En  jag kommer ihåg från den tiden och som jag då tyckte var fantastisk var Catherine Cooksons trilogi om släkten Mallen i Skottland på 1850-talet – Det onda arvet, Barbara, Förbannelsens år.
Nästa i samma genre får bli Glasblåsarna av Daphne Du Maurier – om en glasblåsarsläkt och dess öden i början av 1800-talet.
 

4 thoughts on “Ett historiskt S

  1. Åh, vad bra att du är bevandrad i romaner på temat vilda västern, för det är precis vad jag letar efter just nu. Jag har dock några krav: 1) boken får vara max 10 år gammal, 2) berättelsen bör passa både killar och tjejer och 3) den ska vara på svenska.

    Har du några förslag?

  2. Oj, max 10 år gammal, där är första hindret. Jag kan bara komma på en enda och det är Swede av Pauline Wolff. Tyvärr tyckte jag att den var i segaste laget så jag läste aldrig ut den. Annars det närmaste jag kan komma på är Stef Penneys roman även om det inte är direkt vilda västern, men nästan.
    Det kanske finns några ungdomsböcker men tyvärr har jag väldigt dålig koll på den utgivningen.

  3. ”Swede” försökte jag mig på, men hade inte rätt läshumör just då så jag la den ifrån mig … och har inte upptagit läsandet igen. Däremot var ju ”I vargars följe” helt enormt bra …

    Jag kan nog frångå mitt 10 års krav … Så tipsa gärna om några ”gamla godingar” inom western-genren istället … 🙂

    Evigt tacksam!

  4. Jag läste en del förr men det var innan jag började skriva upp vad jag läst. Kommer tyvärr inte på någon förutom Larry McMurtry som har skrivit flera, alla kanske inte finns på svenska.
    Provade att göra en enkel sökning i TPB:s katalog på bl.a. vilda västern, cowboy – och då får man en del användbara träffar även om det är mycket barn- och ungdomsböcker och fack.
    Paulette Jiles – Fiendens kvinnor platsar nog också som västern-roman.
    Tyvärr är det en svår genre.

Kommentera

