Ett historiskt T

Då har turen kommit till bokstaven T och jag inser att jag redan förbrukat några givna titlar och författare, tänkte inte på att jag borde ha hushållat och sparat för bokstäverna på slutet.

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven T
En given bok för mig på den här bokstaven hade varit Tulpanfeber men den titeln har jag redan använt och tyvärr kan jag inte komma på någon ytterligare så jag får stå över här.

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven T
Thomas Hardy –  Fjärran från vimlets yra. En av de vackraste boktitlar jag vet. Tyvärr kommer jag inte ihåg något av handlingen bara att den var bra. Det var länge sedan jag läste boken och nästan lika länge sedan jag såg filmen.

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. teater, Toscana, trolleri eller tvillingar. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.
Ämnet får bli tåg. Jag börjar med Det stora tågrånet av Michael Crichton, den baseras på en verklig händelse, en guldkupp på ett tåg i mitten av 1800-talet.
Den andra på ämnet tåg platsar egentligen inte riktigt tidsmässigt eftersom den utspelas under andra världskriget men jag kunde inte komma på någon mer. Nattåg av Barbara Wood baseras tydligen också på verklig händelse. En läkare och en sjuksköterska i en liten polsk stad sätter igång en falsk tyfusepidemi, allt för att rädda staden undan tyskarna. Riktigt bra.

2 thoughts on “Ett historiskt T

    • Du har rätt! Egentligen var jag ute efter ett omslag från en annan (tidigare) upplaga men hittade bara minimala bilder och det skulle ha sett lite fnuttigt ut eftersom jag insåg att det bara skulle bli en omslagsbild för den här bokstaven.

Kommentera

