Historiska romaner – V/W

 Vi börjar närma oss slutet på den historiska bokstavsutmaningen och nu hoppas jag innerligt att Bibliotekarien läser tar sitt förnuft till fånga 🙂  och slår ihop några av de återstående bokstäverna så att jag åtminste kan få ihop någon bok på slutet .(Förslag X/Y/Z och Å/Ä/Ö).

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven V (eller W)
Jag hade en period i mitt liv när jag läste allt av Erich Maria Remarque, bland annat Vrakgods som handlar om en grupp stadslösa människor i mellankrigstidens Europa (gränsfall när det gäller historisk roman).

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven V (eller W)
Ann Weisgarber har skrivit den helt underbara The Personal History of Rachel DuPree som jag har skrivit om i ett tidigare inlägg. Läste  nyligen att den vunnit 2010 Langum Prize in American Historical Fiction. Ett pris som, får jag väl erkänna, aldrig tidigare hört talas om.

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. vildmarken, vetenskap, vikingatiden eller vatten. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.
Hmm….jag får fuska lite här eftersom de teman jag lyckas komma på på V så har jag eller någon annan i utmaningen redan använt just den boken, och jag tänker inte frångå principen att det skall vara en bok som jag själv läst. Det får bli Vikten av vatten  av Anita Shreve, åtminstone halva boken utspelas i historisk tid, för övrigt den bästa delan av boken. Om ett dubbelmord på  två kvinnor av norsk ursprung på en liten ö utanför New Hampshires kust. Och temat är då naturligtvis vatten men mer än en bok lyckas jag inte få ihop.

5 thoughts on “Historiska romaner – V/W

  1. Antar att du redan läst min ”kladd” inför de kommande utmaningarna eftersom du redan visste att jag kommer att dela upp (alt. slå ihop) de resterande bokstäverna precis så som du föreslagit … 😉

    Boken om Rachel verkar för övrigt väldigt bra, måste nog försöka få tag på den …

  2. Varför får jag ALLTID den där sura stjärnan som bild när jag lämnar meddelanden här hos dig?!? Jag som e så snäll …

    😦

  3. Sur stjärna eller inte, tycker att det mer ser ut som ett ansträngt leende ;-)…jag vet ju i alla fall att du är en snäll och vänlig person 🙂

    Jag trodde att du också kanske började få slut på relevanta titlar, särskilt på de hopplösa bokstäver som är kvar (och särskilt problematiskt för mig som sällan läser svenska författare nu för tiden). Jag vill ju så gärna avsluta den här utmaningen som verkligen har varit en utmaning, men en kul sådan….men jag tänker inte hoppa på någon ny. Har knappt hunnit med att skriva om något annat eftersom jag har fått anstränga minnet till det yttersta för att klara av veckans bokstav 🙂

Kommentera

