Slutet på det historiska alfabetet

Då har vi kommit till slutet på Bibliotekarien läsers historiska utmaningen, de sista bokstäverna. Det var nog en bra idé att slå ihop de sista sex bokstäverna märker jag nu när jag skall försöka få ihop lite titlar och författare. Det finns inte så många kvar att ta av. Men, men, full pott den här gången, en bra avslutning.

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på någon av bokstäverna X, Y, Z, Å, Ä eller Ö
Den överlevande av Arthur Roth – handlar om en ung man som är den ende överlevande från ett fartyg som gått under  i Norra Ishavet på 1700-talet. Han kämpar för att överleva och träffar bland annat på en isbjörn. Jag tyckte att den var otroligt spännande när jag läste den för en massa år sedan.Vet inte om det egentligen är en ungdomsroman men den har även varit placerad bland vuxenromanerna på en del bibliotek.

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på någon av bokstäverna X, Y, Z, Å, Ä eller Ö
Emile Zola och Damernas Paradis – om ett modehus i Paris i slutet av 1800-talet.

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. yrken, Zanzibar, återseenden eller äktenskap. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.
Det får bli två böcker på temat äventyr. Den första är  Kala av Nicholas Luard –  Utspelas på 1800-talet och handlar om den unga stumma  kvinnan Kala som ensam växt upp bland hyenor i kalahariöknen i Afrika. Hon blir vän med en missionärsdotter men hänsynslösa äventyrare försöker komma åt en värdeful ädelsten som Kala har i sin ägo.
Den andra boken, Sinuhe egyptiern av Mika Waltari – en berättelse om det gamla Egypten. Huvudpersonen är läkaren Sinhue som upplever en massa äventyr i sin roll som läkare åt faraon. Har också för mig att det förekommer en hel del gruvliga bestraffningar, som att få näsa eller händer avhuggna, för begågna brott. Bra var den i alla fall.

   

3 thoughts on “Slutet på det historiska alfabetet

  1. Tack Heidi! Ja, jag är också nöjd att jag inte gav upp utan kämpade på. Jag har verkligen fått tänka efter vad jag har läst under årens lopp och det har varit både kul, svårt men också nyttigt.

    Det var väääldigt länge sedan jag läste Sinuhe egyptiern men jag kan fortfarande komma ihåg hur tagen jag var av historien. En kompis hade läst och rekommenderat den till mig och efteråt pratade vi mycket om den, hur bra den var.

Kommentera

