Du är väl ingen riktigt bibliotekarie!

Det var precis vad en låntagare sa till mig idag.

Upprinnelsen till detta var att en man kommer fram till informationsdisken och vill veta varför hans vän inte fått sin

En riktigt bibliotekarie?
En riktig bibliotekarie?

reserverade bok. Jag gjorde en koll men kunde inte se att hans vän köade på just den titeln. Jag ställde de vanliga frågorna, typ:  Kanske hade ett meddelande gått ut men att boken inte blivit uthämtad. Hade personen nyligen flyttat och inte ändrat adressen? Jo personen hade nyss flyttat men ”jag lämnade både mitt och hennes telefonnummer och ni lovade att ringa” (Vi ringer aldrig utan meddelanden skickas via post, e-post eller SMS). Jag beklagade att jag inte kunde hitta någon reservation men bad honom be sin vän att själv komma in så att vi kunde kolla att vi hade rätt addressuppgifter och så göra en ny reservation.
Herregud hon kan inte komma hit, hon jobbar ju på ett café!” (och ??? finns det någon oskriven regel att de som jobbar på café inte kan gå till biblioteket?). Förklarade att jag inte kunde göra något eftersom jag behövde lånekort eller id-kort för att göra en ny reservation. Då spände han ögonen i mig och sa  ”Är du verkligen utbildad bibliotekarie?”
Den andra bibliotekarien han hade pratat med var minsann mycket bättre, han var riktigt utbildad, han hade minsann kunnat reservera en bok åt hans vän. Ja, det var inte mycket jag kunde säga, bara le och säga jo jag är faktiskt bibliotekarie.

Han skulle komma tillbaka men då ville han prata med någon annan, en riktigt utbildad bibliotekarie, för som han sa ”Du är väl ingen riktigt bibliotekarie!”.

Det var ett av de tillfällen när jag bara hade lust att säga att ”nää, jag är ingen riktigt bibliotekarie , jag har bara låtsas de senaste 30 åren”. Ungefär som när biblioteksbesökare kommer fram till informationsdisken och man sitter där med en ordentlig namnskylt på sig, där det också står bibliotekets namn och min titel, bibliotekarie, och frågar ”Jobbar du här?” Då skulle man ibland vilja säga att ”nää, jag jobbar inte här, jag bara sitter och vilar en stund eftersom jag såg en ledig stol”.

11 thoughts on “Du är väl ingen riktigt bibliotekarie!

    • Nej det räckte med ett djupt andetag, den här ”oriktiga” bibliotekarien är snäll och vänlig, för det mesta.

  1. Problemet gällde en bok på persiska. Han var sedan in dagen efter och fick prata med en riktig 🙂 bibliotekarie men då upptäcktes det att hans vän hade en reservation på den arabiska varianten…så vilken av dem det skulle vara vet jag inte, och kanske inte han heller.

  2. Underbart!!!
    Ibland så undrar man om låntagarna verkligen är läskunniga och har något på biblioteket att göra … Eller om dom bara går in där när dom känner för att jävlas med någon … 🙂

  3. Den här typen tillhör, som tur är, undantagen. De allra flesta är vänliga och trevliga och det är oftast en fröjd att gå till jobbet.

  4. Det var bara jag som satt och vilade mig. Blir så trött att jag sitter på vad som helst; stenmurar, trappsteg och t o m bibliotekariestolar.

  5. Snubblade in här och är lite smått avundsjuk på dig som är bibliotekarie, är själv tandhygienist och vårt fikarum vetter mot biblioteket här i stan.
    Jag älskar bibliotek. Jag älskar böcker =) Kanske valt fel yrke helt enkelt 😉

    • Ja för mig var det rätt yrkesval, har aldrig funderat på att byta yrke. Har precis skrivit ett nytt inlägg om varför jag blev bibliotekarie.

Kommentera

