Ibland måste man chansa

Tjuvlyssnade idag på två äldre damer. De stod framför den välfyllda  hyllan med CD-böcker och försökte hitta något att låna. Den ena damen var lite mer på alerten, den andra lite mer av den försiktiga sorten.
– Den här tyckte jag var bra, Flicka med pärlörhänge. Den skulle du kunna låna.
– Jag vet inte, har inte hört talas om den.
– Eller den här av Nora Roberts
– Är det någon känd författare? Jag har inte hört det namnet förut.
– Åhh den här, Den vita liljan, den var så bra, du som gillar lite  historiska böcker.
– Jaså, men är det något känt namn?

Så där höll de på en bra stund. Den ena damen föreslog den ena boken efter den andra, till slut inte lika entusiastiskt, men ingen verkade falla den andra damen i smaken. Tills den första damen började tappa tålamodet.
– Men kära nån! Du får väl chansa lite, pröva något nytt. Du kanske till och med skulle tycka om den, fastän det inte är en författare du känner till.

Nu vet jag inte hur det gick, om den försiktiga damen lät sig övertalas eller inte. Lite typiskt tycker jag att det är, vissa är så försiktiga i sina val av böcker. Det ska helst vara sådant man redan känner till, gärna en författare man läst tidigare. Och en del skall läsa allt av en författare och frågar ständigt om det inte har kommit ut något nytt. Att författaren varit död i minst 20 år verkar inte ha så stor betydelse, den förklaringen går inte alltid hem. Böcker av nya okända författare (för låntagaren okänd, vill säga) göre sig icke besvär om det inte är så att den nämnts i TV eller blivit recenserad i lokaltidningen. Hellre gör man en reservation på en bok med 34 i kö istället för att chansa och låna med sig hem en ”okänd” bok. Jag förstår inte det där. Själv reagerar jag tvärtom, ju mer hypad en bok är ju mindre blir mitt  intresse för att läsa den.

8 thoughts on “Ibland måste man chansa

  1. Känner igen det där. Jag jobbar ju dock med barn så de bryr sig inte så mycket om författaren. De hänger istället upp sig på tjockleken på boken. Jag kan föreslå den ena boken efter den andra men antingen är den för tjock eller för tunn. Eller så är det fel på bilderna eller nått annat. Till slut blir man ju lite less….

  2. Ja, fenomenet ”en lättläst tunn bok” är en av de vanligaste frågorna vi får från speciellt Komvux-elever. Och då ska det vara en riktigt tunn bok. Det svåra är bara att försöka förklara att bara för att boken är tunn betyder det inte att den automatiskt är lättläst. Många gånger skulle de tjäna på att ta den lite tjockare boken man försökt föreslå.

  3. Känner också otroligt väl igen mig. Man försöker tipsa (oftast gamla damer) om en bra bok man läst, men dom ställer sig hellre i kö på t.ex. David Nicholls senaste ”En dag” som det redan är över 300 reservationer på. Eller så vill dom absolut läsa den nya boken av Laila Brenden och om det inte kommit ut en ny de senaste två månaderna så är det mitt ”fel”. Dom är så rara, tanterna … 😉

  4. Hmm, Laila Brenden har vi bara som Daisy-talböcker och det kanske är tur. Ser att de flesta verkar ingå i en serie och jag skall villigt erkänna att jag är ingen älskare av långserier. Dels för att det är krångligt att hålla isär de olika delarna när någon vill reservera men framför allt att hålla serier kompletta när den ena efter den andra går sönder.

  5. men de är ju så gulliga de där rara små damerna! Jag brukar ibland gå fram och börja småprata med dem bara för att det är så roligt att höra dem prata böcker. Jag vill ju vara med. Resultatet blir nästan alltid att de tar med sig en bok de aldrig tänkt sig=)

  6. Jag håller med dig! Har boken väl blivit hypad så har jag svårt att ta mig tid att läsa den… För då har man så himla höga förhoppningar på den och det är sällan de lever upp till det. Dessutom är det ju så roligt att hitta ”nya” författare och följa dem i deras skrivande. Att bara läsa kända författare verkar ju befängt!

  7. Hoppas verkligen att hon slappt loss och levde lite farligt och valde nagot nytt. Det ar bland det varsta jag vet – att forsoka tipsa nagon som bara ”inte vill”. Har en kompis som brukade vara sadan, INGET dog och jag blev galen. Nu har hon i alla fall fastnat pa en genre, sa jag haller mig inom den nar jag tipsar henne….

Kommentera

