Att gissa rätt

En av de roligaste sakerna med att vara bibliotekarie är när man ska försöka gissa rätt bok. Ja ni vet när låntagaren frågar efter en bok men varken titel eller författare stämmer eller så kommer de bara ihåg fragment av en felhörd titel, eller bara vad den handlar om. Ibland är det ju inga problem alls, man begriper direkt vad de menar. Typexemplet är ju ” Hundaraåringen….” mer brukar de inte komma ihåg eller så vet de att det är om ”någon som hoppade ut genom ett fönster eller en dörr”.

Men ibland är det lite svårare, man får tänka lite mer. Och ibland måste man nästan ha läst boken för att förstå vilken de menar. Ett par exempel från de senaste dagarna:
– Jag söker boken om kvinnan på vinden, det är en slags förhistoria till Jane Eyre.
– Du menar Den första hustrun av Jean Rhys.
(Jag hade läst boken och visste precis vilken hon menade men praktikanten jag hade med mig i disken blev rätt så impad 🙂 )

– Jag vill reservera Helene Turstens senaste, det ska vara något med bakning i titeln.
Ingen träff i katalogen så då slog jag till med en vild gissning
– Kan det möjligtvis vara Unni Lindells senaste, Sockerdöden du tänker på?
(Och det var det förstås men jag hade redan haft frågor på just den boken en stund tidigare så det var inte så svårt att associera rätt, den här gången blev låntagaren impad).

Det finns många liknande exempel.

Som sagt, man blir väldigt bra på att gissa i det här yrket, och man känner sig väldigt nöjd när man gisssar rätt.

8 thoughts on “Att gissa rätt

  1. Ni bibliotekarier kan inte ha det allt för lätt med biblioteksanvändarnas konstiga och underliga frågor. Men ni brukar ofta lista ut vad man menar och ni gör alla ett fantastiskt jobb.

  2. Hahaha, det var ju jätteroligt, den sista var ju inte ens i närheten!!! Bra jobbat! Känner du aldrig för att leda in dem på något helt annat? Frågar folk om vad du tycker om böckerna, som man ibland gör när man hyr film…

  3. Vad trassligt det maste bli ibland, fast ni blir ju oerhort bra pa att gissa!

    Kanske en grund till en arlig quiz – alla konstiga forfragningar som ni har fatt genom aret?

  4. Det är just alla konstiga frågor som är så roliga, särskilt när man lyckas lösa dem.

    Det där med en årlig quiz på konstiga frågor var ingen dum idé.

    Man får ofta frågan vad man tyckte om den och den boken, problemet är att jag har sällan läst just vad de frågar efter, vilket förvånar många (de tycks tro att man läst ALLA böcker på biblioteket). Men då far man köra med ”det är en väldigt efterfrågad bok” eller ”en av mina kollegor har läst den och tyckte att den var bra”, fast ibland har jag faktiskt läst just den boken och då är det lätt.

  5. Heidi, det gäller att ha livlig fantasi. Bakning och socker hör ju liksom ihop och så ny deckare….ja det var inte så svårt.

  6. Den gamla bilden av bibliotekarien som en förläst tönt har omvärderats på senare år. Nu är vi så mycket mer än bara sura tanter med håret i truls och glasögonen på näsan. Och vi förväntas vara allt från it-support till synsk och trollerikunnig, om man misslyckas får man genast höra det. Det är nog därför det är så trevligt när man får ”glänsa” lite ibland.

    Det vi däremot måste bli bättre på är att kunna ta emot komplimanger och inte generat svara: ”Jag gör bara mitt jobb.”

  7. Ibland kommer jag på mig själv med att nästan be om ursäkt för att jag besvarat en enkel fråga eller hittat boken (på rätt plats) som låntagaren bestämt påstår att inte står där den ska, genom att komma med någon halvhjärtad ursäkt om att ”ja jag jobbar ju här” eller ”jag är ju van att leta”.

Kommentera

