Häxor och häxjakt

De senaste veckorna har jag haft en rejäl svacka när det gäller läsandet. Jag har tagit hem böcker från biblioteket som jag sedan inte haft lust att att börja läsa. Jag har kämpat mig igenom The Heretic’s Daughter av Kathleen Kent och som jag nu äntligen har läst ut. I normala fall hade jag nog givit upp halvvägs men ämnet var så intressant att jag bara inte ville sluta. Den började lite trögt men blev snart mer intressant ju mer jag läste, men det var ingen lätt bok att ta sig igenom. Om det nu berodde på mitt läshumör eller att det förekom en hel del ålderdomliga uttryck och termer, ja det låter jag vara osagt. Antagligen en kombination av de två, tempot i boken var också lite långsamt, det var mycket ”gå fram och tillbaka”.

 Historien bygger på händelser kring häxjakten i Salem, Massachusetts 1692-1693 då ett antal män, kvinnor och barn anklades för häxeri. Många utsattes för tortyrliknande förhör för att tvinga fram ett erkännande och flera av dem straffades med döden. Händelserna tog sin början efter att några yngre tonårsflickor drabbats av ”anfall” – enligt deras egen utsago efter att de blivit besatta av några kvinnor som utövat häxkonster mot dem. Fler tonårsflickor påstod sig ha blivit besatta och fler och fler bybor anklagades för häxeri. Det hela eskalerade och varje vecka arresterades nya personer. Domar avkunnades och enda sättet att klara sig undan en dödsdom var att ange varandra.

Sarah är elva år när hennes mamma Martha anklagas för att vara häxa och sätts i fängelse. Martha är en stolt kvinna som inte är rädd för att säga sin mening, hon är också kunnig i örtmedicin. Båda orsaker nog för att väcka avundsjuka i samhället.  För att lägga ytterligare sten på bördan anklagas Martha för att ha lagt beslag på moderns gård mitt framför näsan på sin syster och hennes familj. Hon anklagades för att ha använt häxkonster för att få gården,  ett rykte som hennes systerson spridit ut och som hade sin grund i en långvarig familjefejd. Sarah och henns syskon strävar vidare på gården under överinseende av sin kraftfulla far.  En man som enligt ryktet har ett mörkt förflutet i Cromwells armé ”i det gamla landet”, där han kämpade innan han utvandrade till Amerika.

Beskrivningen av slitet och de hårda förhållanden, smutsen och bristen på mat, avundsjuka och okunskap – allt det får en att vara väldigt  tacksam att man inte levde på den tiden.

2 thoughts on “Häxor och häxjakt

  1. Oerhort intressant amne, haxjakter och deras hemska bakgrunder har alltid tilltalat mig pa nagot creepy satt…Du vet, precis som nar man laser om nagot hemskt som har hant och akclas av det, men kan i alla fall inte sluta lasa…

    Appropa lastrotthet – det har jag ocksa drabbats av just nu. Kan inte lasa mer an ett par sidor at gangen, hoppas att det gar over snart!

  2. Jag hade sett fram emot att läsa den här boken minst ett halvår men det kom alltid någon annan bok i vägen. Hade antagligen för stora förhoppningar, men ämnet var intressant.

    Såg att författaren kommit ut med en ny bok, The Wolves of Andover, som ska handla om Marthas man Thomas…men jag tror att jag avstår den.

    Förstår vad du menar med hemskt ämne som man i alla fall dras till och inte kan sluta läsa om. Så är det för mig med andra världskriget och koncentrationsläger.

Kommentera

