Är varken nischad eller tar emot recensionsex

Jag har nog inte riktigt förstått det här med att blogga på rätt sätt. Efter att ha läst *Konsten att bokbloggaBreakfast Book Club  har jag insett att för att bli en riktigt bra bloggare, en som är något att räkna med, så skulle jag ha lagt upp en ordentlig strategi. Tänkt igenom mina motiv och syften. Nu gjorde jag inte det. Jag har bara gjort lite hipp som happ, skrivit om det som fallit mig in. Inte bekymrat mig så mycket om att få så många läsare som möjligt, har inte hållit på att länka hit och dit utan bara länkat ibland när jag tyckt att det varit relevant.

*Det var nyttig och intressant läsning, många goda råd men en del kändes lite främmande för mig.

För att lyckas ännu bättre skulle jag ha nischat mig, men jag läser väldigt blandat (tycker jag själv). Om jag skulle ha en nisch så skulle den bli lite spretig –  det skulle vara att jag läser lite udda böcker, gärna på engelska och i princip inga svenska eller nordiska författare och väldigt få av de mest populära eller omtalade böckerna. Lite memoarer och biografier, någon deckare/thriller ibland… Jag tycker absolut inte att det är något fel med nischade bokbloggar, tvärtom, men det passar inte mig.

 Jag har fått ett par erbjudanden om recensionsex men avstått, jag vill hellre läsa det som jag mer eller mindre ramlar över på jobbet eller som jag får syn på på annat sätt. Har även lagt in  information här på bloggen  att  jag inte är intresserad av att få recensionsex. Tycker för övrigt att det är lite trist att läsa om samma böcker på blogg efter blogg, böcker som jag ändå inte tänker läsa (men i och för sig  bra att hålla sig informerad om för jobbet skull). Också befriande att slippa tänka på att inte recensera en bok innan ett visst datum.

Men det är ingen risk att jag skriver för många inlägg och för ofta, tvärtom blir det ibland lite för glest mellan dem, ofta beroende på brist på inspiration eller tid.

Nej, jag fortsätter nog i min lite osorterade stil.

7 thoughts on “Är varken nischad eller tar emot recensionsex

  1. Känns lite som min inställning.

    jag skriver för att komma ihåg vad jag läst och för att kunna tipsa folk som vill läsa. Tycker det är lite trevligt att få reflektera över den bok jag läst.

    nischat – läser i stort sett allt. Tråkigt då att bara skriva om en liten del av detta. så nej det får bli en salig blandning.

    recensions ex- vem vill inte få böcker liksom. men som du säger tråkigt om det inte är sådana böcker man själv väljer. Så jag fortsätter låna på bibblo o leta på second hand =)

    länkar gör jag när jag kommenterar. Men kommentera inte allt jag läser. Följer ju ex antal bloggar. men ibland, som nu =) hittar nån min blogg så extra kul för dom!

    kul med nån med samma inställning =)

  2. Vad är det för himla upplopp på gång som man läser om i var och varannan blogg?!? Man får väl skriva om vad man vill, är det inte det som är det fina med att blogga? Och dessutom är det ju frivilligt att läsa bloggarna… Jag skulle tycka det var jättesvårt att skriva om böcker som jag inte var genuint intresserad av eller ville läsa! Jag har typ inga läsare, skriver bara för att jag själv tycker att det är roligt. Din blogg är suverän som den är!

  3. En del bloggare tar det här med bloggandet väldigt seriöst och på stort allvar, nästan som ett jobb. Inget fel i det, men för mig är bloggandet bara en kul hobby och precis som Johanna Renling så använder jag också bloggen som ett kom-ihåg för vad jag läst.

    Tack vare alla trevliga och snälla kommentarer så hittar jag till nya bloggar som jag kanske inte annars skulle ha hittat.

  4. Jag borjade pa samma satt, det vara bara det att jag ville skriva/lasa om/diskutera bocker som gjorde att jag borjade blogga. Folk som bestammer sig for ha ett speciellt fokus pa sin blogg respekterar jag – det kan vara svart att halla sig inom ett amne nar man bloggar. Dock kan det vara roligt att lasa dem!

    Ibland fragar jag mig sjalv, och mina lasare, om det ar nagot de vill att jag skall andra pa, skriva mer om etc., mest for att fa nya infallsvinklar.

    Din blogg alskar jag, andra ingenting!!

  5. Ser att vi har liknande inställning till bloggandet. Det är inget jobb och är det inte roligt slutar jag… Jag vill skriva om de böcker som jag gillar att läsa, därför blir det ganska få sågningar, kritisk kan jag vara men om boken inte är tillräckligt bra så läser jag inte klart och orkar oftast inte skriva om den. Jag gillar inte heller allt för nischade bloggar, jag vill gärna läsa om alla sorters böcker och gärna lite ditt och datt emellan…

    • Instämmer! För mig är bloggandet en kul grej och jag är inte ute efter att få så många läsare som möjligt men tycker att det är jättekul när någon hittar hit. En lite lagom blandning på innehållet är vad som lockar mig när det gäller bloggar som jag läser. Vissa bloggar läser jag regelbundet under en lång tid, andra följer jag kanske en kortare tid men åter kommer till lite då och då. Och sedan är det en hel del som jag mer eller mindre hittar av en slump.

Kommentera

