Telefonterrorister

Att jag aldrig lär mig! Ikväll ringde en enveten kvinna och ville tala med ”någon i hushållet mellan 15 och 30, eller om inte det går någon under 75 år som senast hade födelsedag”, det gällde att besvara några frågor om kollektivtrafiken.

Jag skulle snabbt ha sagt att jag inte var intresserad, att jag inte ville besvara några frågor och att det inte fanns någon annan i hushållet. Men väluppfostrad  som jag är (vilket betyder mesig i sådana här sammanhang) så började jag humma lite och försökte tänka efter vem hade födelsedag senast, eftersom sonen ”mellan 15 och 30 år”  inte var hemma. Eftersom jag inte kom med något svar kvickt som ögat kläcker människan i andra änden av luren ur sig:
Jaha så det finns ingen mellan 15 och 30 år och du är över 75, är det så det är?” Oj det skulle hon inte sagt och jag föll direkt i fällan.
Personen under 30 är inte hemma och jag försökte bara komma på vem som hade födelsedag senast, men förresten så är jag inte intresserad av att svara på några frågor” svarade jag lite stött.
Jaha, så det finns en person mellan 15 och 30, och när kommer den personen hem?” Försökte förklara att jag inte hade en aning men att han ändå inte skulle vara det minsta intresserad av att svara på några frågor (jodå jag vet, han skulle bara blir irriterad och dänga på luren).
Är det inte bäst att den personen får avgöra det själv, jag återkommer vid ett senare tillfälle.”  Försökte flera gånger förklara att det nog inte var någon större idé och att han inte brukar vara hemma så ofta.
Så du menar att jag inte får ringa och fråga honom”.

Stöön! Jag är registrerad hos NIX för att slippa telefonförsäljare och dylikt men om man redan är kund hos något bolag eller har gått med på att bli kontaktad vid ett tidigare tillfälle så får de tydligen ringa.

Kvinnan blev märkbart irriterad och väldigt kort i tonen. Jag fick god lust att klämma i med ett ”kärring!” innan jag lade på luren, men det gjorde jag förstås inte.

Nästa gång ska jag stå på mig och säga ”nej, nej” direkt och bara lägga på luren.

3 thoughts on “Telefonterrorister

  1. Nej-nej-strategin är den enda som fungerar. Även om man känner sig lite hård, är det det enda rätta om man inte ska tvingas känna sig ännu hårdare till slut.

    • Ja, jag förstår inte att jag är så mesig och tillmötesgående vissa gånger. Det har hänt att jag sagt ja till erbjudanden och sedan har jag haft fullt sjå att avbeställa när jag ångrat mig. Men nu ska jag bli lite hårdare i min framtoning mot telefonförsäljare 😉

Kommentera

