Gallring och påfyllning

Under sommaren är det lite lugnare på biblioteket så då passar jag på med den årliga bokgallringen på de avdelningar jag ansvarar för – nja, nu var det en sanning med modifikation. Jag brukar alltid börja med en av de mindre avdelningarna eftersom jag vet att jag troligen inte kommer att hinna med allt. Vissa avdelningar blir ordentligt genomgångna varje år medan andra aldrig blir helt klara. Vore jag smart så skulle jag naturligtvis börja med mitt största ansvarsområde*, skönlitteratur på svenska med författare med efternamn mellan L och R, men det tar emot lite, enklare att börja med en mindre, behändigare avdelning. Men det får till följd att skönlitteraturen på L, M och N är bra mycket mer välstädat och gallrat än O, P, Q och R eftersom jag alltid är mer entusiastisk i början. När jag kommit till O brukar det börja gå lite trögt eftersom jag då har avverkat ett ansenligt antal hyllmetrar och jag börjar så smått bli lite less. Jag har även försökt att börja i mitten och sedan börja om med L men det känns inte riktigt bra av någon anledning. Jag är väl slav under en strikt alfabetisk ordningsföljd = yrkesskada.

Förra sommaren var det dansk och norsk skönlitteratur som genomgick en radikal gallring, så bra att jag inte behöver bekymra mig om den på ett par år. Det lånas ut väldigt lite av just de böckerna så det blir inte ens stökigt på hyllorna.  Just nu håller jag på med skönlitteratur på engelska och den avdelningen är prydlig, välstädad och välgallrad. Den hinns nämligen med varje år 🙂

Och vad är det som gallras bort kanske någon undrar? Jo, trasigt, smutsigt och allmänt snuskiga böcker åker direkt i soptunnan, inga problem. När det gäller facklitteratur  slängs även sådant som är föråldrat eller innehåller felaktigheter. Vi skriver sedan ut s.k. hyllvärmarlistor, d.v.s. listor på böcker som inte har varit utlånade alls under ett visst antal år. På dessa listor går vi igenom bok för bok och gör en bedömning om boken skall gallras, magasineras eller få stå kvar på hyllan. En gallring är helt nödvändig eftersom bokyllorna inte räcker till och det är ständigt en strid ström av nya inköp som också ska få plats. Det ligger alltså mycket tanke bakom en gallring av bibliotekets bestånd, det är inte så att vi blundar och pekar om nu någon skulle tro det.

Problemet när jag gör en sådan här ordentlig genomgång är att jag hittar så många böcker som jag vill läsa. Jag lånar hem och tror att jag skall hinna läsa, ha ha wishful thinking. De jag inte lånar hem nu skriver jag upp  på min Att läsa-lista som fylls på och blir bara längre och längre.

* Alla bibliotekarier på mitt bibliotek har ett eget ansvarsområde, en eller flera avdelningar, vilket innebär inköp, översyn, hyllstädning, bokuppsättning m.m. Ett bra fungerande system hos oss.

Kommentera

