Nej Kristin Hannah, det här var inte bra

Jag trodde att jag inte hade läst något* av Kristin Hannah innan jag började lyssna på Comfort and Joy. Den handlar om bibliotekarien Joy som en dag kom hem tidigare från jobbet och hittade sin man Tom i säng med hennes syster. Hon är nu ensam och för att göra saken värre får hon veta att systern och ex-maken väntar barn och det är snart jul, den första utan Tom. Hon får ett plötsligt infall på väg hem från jobbet en dag. Hon åker till flygplatsen och köper en flygbiljett till  Hope i Canada, en plats hon aldrig hört talas om men som låter hoppfullt och just vad hon behöver för att gå vidare med sitt liv. Planet kraschar men Joy klarar sig förutom några småblessyrer men i sitt lite förvirrade tillstånd går hon iväg från olycksplatsen utan att vänta på hjälp. Efter en lång promenad hamnar hon på ett litet ödsligt pensionat där en man och hans lille son Bobby bor. Under de närmaste dagarna blir hon mycket god vän med Bobby och smått förälskad i hans far.

För att göra en lång historia kort så vaknar hon plötsligt upp på ett sjukhus där hon har legat medvetslös i 1½ vecka efter flygkraschen. Vistelsen på det ödsliga pensionatet och Bobby och hans far var var bara en dröm!

Väldigt tramsig och osannolik historia och inget jag kan rekommendera. Att jag överhuvudtaget lyssnade klart var bara för att få reda på om och hur författaren skulle lyckas knyta ihop historien. Och lyckades hon? Nej.

Uppdaterat * Vid en närmare koll hade jag faktiskt läst en Kristin Hannah tidigare, men det var ingen bok som hade lämnat något bestående intryck efter sig. Titeln var Firefly Lane och den fick ett knappt godkänt i min bedömning. Kommer inte ens ihåg den.

3 thoughts on “Nej Kristin Hannah, det här var inte bra

  1. Åh, den låter verkligen kass! Jag har lyssnat på en bok av henne, men jag kommer inte ihåg vad den hette. Sockersöt och sentimental så att det dröp om det. Ingenting för mig!

  2. Jag hade fått för mig att Kristin Hannah var en av de bättre i romantik-genren men den här var verkligen dålig. Kan väl säga att jag inte kommer att läsa något annat av henne i första taget (om nu inte någon kan rekommendera en riktigt bra bok av henne förstås)

Kommentera

