OK, jag erkänner att jag gärna läser…

Jag antar att jag inte är ensam om att ha vissa ”böjelser” när det gäller litteratur. Ämnen eller genrer som jag inte kan låta bli att läsa fastän jag har, i vissa fall, läst mängder av det redan. De utgör bara en mindre del av mitt läsande och det är sådant jag bara läser i perioder, sedan brukar jag bli lite mätt på det – till nästa gång. Och jag ser gärna filmatiseringar, och i några fall även dokumentärer, om samma ämnen/genrer. Här är min bekännelse-lista:

  • Autentiska brottsfall och helst då mord, gärna seriemördare. Författaren Ann Rule är en favorit där.
  • Andra världskriget  och helst koncentrationslägerskildringar, motståndsrörelsen och judarnas situation. Fakta och fiktion i både böcker och filmer.
  • Bergsbestigning och då helst om Mount Everest. Gärna s.k. ögonvittnesskildringar eller i memoar/biografi-form och dokumentärer. Inga romaner eller ren teknik i hur man gör.
  • Vilda Västern – böcker, filmer, TV-serier och då helst fiktion. Mitt intresse började när jag läste Indianernas fånge  av Lois Lenski och Den siste mohikanen, sedan rullade det på med TV-serierna  Bröderna Cartwright och High Chaparral. Jag har sett alla avsnitt av Familjen Machan, Alias Smith & Jones och Doktor Quinn och även Lilla huset på prärien (även om det var lite i mesigaste laget, men trevligt). Jag har säkert glömt någon serie. Den film som gjorde det allra största intrycket på mig när jag var tonåring var Soldier Blue, jag blev helt tagen och den filmen förstärkte bara mitt intresse. När det gäller böcker är det lite tunnsått, det finns inga mängder. Jag har ännu inte gett mig på Larry McMurtrys böcker, men jag ska, någon gång.
5 thoughts on “OK, jag erkänner att jag gärna läser…

  1. Andra världskriget, absolut! Har precis samma böjelse. Apropå Vilda Västern: har du läst Swede av Pauline Wolff? Vilda Västern i skräcktappning skulle man kunna säga.
    Personligen är jag även förtjust i postapokalyptiska dystopier.

    • Jag började läsa Swede men gillade den inte alls. Dystopier, jodå jag gillar sådana också.

  2. Jag gillar också de flesta av kategorierna ovan. Soldier Blue såg jag på Scania i Malmö en gång i tiden (jag blundade när det var som värst men det var en oerhört stark film).

Kommentera

