Oengagerande om ett äktenskap

Ibland blir man besviken på en bok trots att man inte haft några särskilda förväntningar förutom att man hoppas att den ska vara bra. The Story of a Marriage av Andrew Sean Greer fanns på min Att läsa-lista. Den hade fått bra kritik men nu när jag efteråt kollade upp den så hade tydligen New York Times jämfört boken med författare som Marilynne Robinson. Hade jag läst det innan så hade jag nog blivit lite misstänksam eftersom den enda bok jag läst av Robinson gillade jag inte. Har också så här efteråt läst att The Story of a Marriage har fått lite blandad kritik.

Året är 1953, Pearlie och Holland har varit gifta i fem år och de har en liten son. Pearlie är ensam hemma med sin lille son när en främling knackar på dörren. En främling från Hollands förflutna och en person som kommer att förändra livet för Pearlie och hennes lilla familj.

Boken var full av läsa-mellan-raderna situationer och antydningar som så småningom utmynnande i överraskande vändningar, ja,  så var det väl tänkt i alla fall. Problemet var att storyn rörde sig väldigt långsamt framåt. Man förstod att saker och ting inte var som det verkade men när det väl avslöjades så hade jag mer eller mindre tappat intresset, det blev mer ett Jaha... Personerna var vagt beskrivna möjligen med undantag för Pearlie.  Holland, som allt kretsade kring, kändes som någon sorts skuggfigur, utan konturer. Samtalen mellan personerna var ibland lite märkliga, konstruerade, och man undrar om de verkligen skulle ha uttryckt sig så. Hela historien kändes oengagerande. Jag läste ut den men det var bara för att jag hoppades att den skulle bli bättre, men det blev den inte.

2 thoughts on “Oengagerande om ett äktenskap

    • Nej men ibland så blir jag lite frustrerad över att ha ödslat (kanske ett lite för starkt ord) tid på en bok som jag försökte tycka om och som jag hade vissa förhoppningar om. Problemet är att jag läser så sakta, så där gick flera dagar till spillo. Jag brukar i vanliga fall sluta ganska snart när jag inte gillar en bok.

Kommentera

