Det här med att höra fel

Ett hektiskt pass i bibliotekets informationsdisk. En tjej ställer en fråga som jag tyvärr inte hör eftersom hon pratar väldigt tyst och någons mobil ringer högt och länge alldeles intill.  Fick  fråga om två gånger innan jag uppfattade hennes fråga:

Jag vill ha en bok om mössor
– Ska det vara stickade eller sydda eller..?
– Ja, jag vet inte…det har nog inte så stor betydelse… (hon såg lite osäker ut)
Men du vill ha ett mönster av något slag?
Njae… (nu ser hon ännu mer osäker ut)
Vill du ha en bok om hur man gör mössor eller är det egentligen en faktabok om mössor du är ute efter?
– Ja just det, jag behöver fakta om mössor, för ett skolarbete.
OK, jag gjorde en sökning i katalogen men hittade mest bara böcker hur man stickar, virkar, syr eller tovar mössor. Jag tar med tjejen till hylla Ihk (Dräkthistoria) där det i alla fall skulle finnas ett par böcker om hattar och alldeles säkert ett eller annat avsnitt om mössor i någon bok .
Det verkar inte finnas någon bok om bara mössor men det finns om hattar, den här t.ex.
Visar henne boken ”Hattliv” som stod framskyltad .
Tjejen tittar mycket undrande på mig
Nej inte om det, inte om mössor, det ska vara växter.
Då förstår jag direkt och känner mig ganska dum.
– Jaha, du ska en bok om mossor!
Och så börjar vi båda fnissa.

3 thoughts on “Det här med att höra fel

  1. Ja hon tittade lite undrande på mig när jag pratade på om mönster och stickning, men det var inget jag tänkte särskilt mycket på 🙂

Kommentera

