Åter från bokmässan

Mario Vargas Llosa och Gävleborgs monter, bilden lånad från Region Gävleborg

Då var bokmässan avklarad, en lång bussresa dit och en lång bussresa hem i en buss fullastad med trevliga arbetskamrater/vänner. Det var flera år sedan jag var på en mässa sist så förväntningarna var ganska höga. Jag hade inga seminariebiljetter men hade prickat in en hel del monter- och scenprogram. De allra flesta var väldigt intressanta, det fanns ett par där förväntningarna inte riktigt infriades, där rubriken var bra mycket intressantare än innehållet men de var ju bara 10-15 minuter långa så det gjorde inget. Tyvärr missade jag ett par stycken efterom jag inte lyckades hitta till rätt monter i tid. Jag har ett uselt lokalsinne och lyckades hela tiden virra bort mig bland alla montrat trots mässkartan. I början försökte jag att gå lite systematiskt men så fort jag avvek från den planerade rutten var jag helt förvirrad och gav snart upp och strosade sedan runt lite på måfå.

Det blev en hel del godisätande, tyvärr, och så fylldes den gröna kassen med gratis pennor, bokmärken, tidskrifter men även inköpta tidskrifter och två väldigt fina sprial-anteckningsböcker av bananpapper. Jag hade redan innan bestämt mig för att inte köpa några böcker.

Författare och andra kändisar? Jodå jag såg naturligtvis en hel del, både sådana jag kände igen och sådana jag tyckte mig känna igen men inte kunde namnge (har väldigt dålig koll på kändisar) men Lennart Hellsing i sin oranga kostym och Jan Guillou kunde inte ens jag missa 🙂

Efter 1½ dag på mässan kändes det som om jag fått min mässdos för ett par år framåt och det kändes skönt att sätta sig i bussen för hemfärd.

3 thoughts on “Åter från bokmässan

  1. Hej! Har just hittat din trevliga blogg och känner att här vill jag titta in många fler gånger! Kul! / Kajsa ps. Lyckliga du som fått gå på Bokmässan…

Kommentera

