”Cykelboken”

Trevlig dam som hade en lässugen väninna med sig:

– Tänkte jag skulle rekommendera en bok som jag har läst, till min väninna. Den där cykelboken.
– ?
– Ja den heter något i stil med ”När jag var liten kunde jag cykla”
(jag började ana vilken bok det kunde vara men var inte helt säker)
– Det handlar om en man som cyklar tvärs genom Amerika. (det var väl det jag trodde!)
– Aha, ”Jag minns att jag sprang”
– Ja, just den! En jättebra bok!
Jag kunde bara hålla med.

Jag kan villigt erkänna att jag inte är uppdaterad på alla olika databaser, inte kan allt om den senaste tekniken, inte kommer ihåg alla finesser i katalogsökning – men jag är en jäkel på att gissa boktitlar 🙂

3 thoughts on “”Cykelboken”

  1. Yes, en snabbsökning i den egna databasen i huvudet slår ofta den med skärm och tangentbord..

  2. Åh ja, jag saknar det där. Det var en av de bästa sakerna med att jobba på ett vanligt bibliotek. Den där känslan av vilken bok det rörde sig om, fast man ofta fick väldigt konstiga uppgifter som inte alltid var till så stor hjälp. Och så kul det var när människor blev glada…

Kommentera

