Har du läst alla böcker på bibblan?

Det är en fråga som man får från barn ibland, en del vuxna verkar istället ta det för givet ”Du som är bibliotekarie har väl läst alla böcker här på biblioteket” – Oh I wish!  – det är att ha höga tankar om oss bibliotekarier, och kanske också höga förväntningar

Det här inlägget föranleds av ett par kommentarer till mitt förra inlägg. Jag erkände nämligen frankt att jag personligen inte var så intresserad av Augustpriset eller svenska författare överhuvudtaget. Men eftersom jag bor i Sverige och arbetar på ett svenskt folkbibliotek var det tydligen inte rätt inställning.  För hur skulle jag kunna tipsa om böcker av svenska författare när jag inte har läst dem?

Mitt svar, lite kortfattat, var att: ”Jag arbetade under många år med BokenKommer-verksamhet (hemsändning av böcker till låntagare som själva inte kan ta sig till biblioteket) och som talboksbibliotekarie med att välja ut böcker till låntagare. Det innebar att varje vecka läsa hundratals annotationer, innehållsbeskrivningar och baksidestexter för att i möjligaste mån hitta just den sortens böcker som motsvarade låntagarnas tycke och smak. Man lär sig en hel del på det sättet, fastän man inte har läst boken.”

Jag skulle önska att jag hann läsa mer än jag gör. Men eftersom vi inte har någon lästid på jobbet så läser jag på min fritid och då gör jag som de flesta andra. Jag läser det jag är intresserad av, för mitt eget nöjes skull, inte det jag ”borde läsa som bibliotekarie”. Men jag anser att det finns inget rätt eller fel när det gäller läsning. Som bibliotekarie har man nytta av allt man har läst och det vore dålig service om vi bara kunde tipsa om t.ex svensk och nordisk litteratur.
”Har du tips på någon lättläst engelsk kärleksroman? Nja, här tipsar vi bara om god, svensk litteratur” (en smärre överdrift men ni förstår tanken)

Och som en parentes kan jag väl tillägga att frågor om lättsamma  kärleksromaner och deckare är bra mycket mer frekventa än frågor om speciella diktsamlingar.

(Inlägget förkortat och redigerat  den 2011/10/21 kl. 17:54 )

One thought on “Har du läst alla böcker på bibblan?

Kommentera

