Ett annorlunda liv på en annorlunda plats

Just nu har jag två böcker hemma som jag läser i lite då och då, båda handlar om människor som lever ett lite annorlunda liv. Jag både avundas och förskräcks när jag läser om de som vågat lämna ett traditionellt Svensson-liv och satsat på något helt annat eller de som valt att bo långt från grannar och farbara vägar.

Själv är jag stadsmänniska och vill ha gångavstånd till affärer och andra bekvämligheter. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bosätta mig mitt ute i en skog eller på en liten blåsig ö ute i havet, det skulle verkligen kännas mer som ett straff än en förmån. Jag förstår mig inte alls på folk som frivilligt vill leva på det sättet – men på samma gång beundrar jag dem. Att de trots alla problem det medför valt att leva så, att de vågar – både med tanke på deras utsatthet men också vad omvärlden tycker. För många är det nästan det enda de känner till, de är uppvuxna på platsen och har aldrig lämnat den. Andra har bott i större samhällen ett slag men återvänt och så finns det de som vill ha lugn och ro för själen, som vill leva ett enklare liv, en enklare livsstil och därför valt ett, för de flesta av oss, annorlunda liv. Hur som helst, det är intressant läsning.

Det är dels boken Där ingen skulle tro att någon kunde bo av Oddgeir Bruaset och illustrerad med oerhört vackra foton av Tor Sivertstøl . Boken bygger på den norska dokumentärserien som visats på TV och som jag tyvärr helt missade.

Den andra är Hej då ekorrhjulet : människor som går mot strömmen av Thomas Lerner. Här får man möta människor som gjort ett vägval i livet – satsat på en helt ny karriär, vänt sitt gamla liv ryggen eller t.o.m. gjort sig av med alla sina ägodelar för att ge sig ut mot okända mål.

4 thoughts on “Ett annorlunda liv på en annorlunda plats

  1. Jag tror ibland att jag skulle gilla det, flytta ut til byn och skapa mig ett annat liv. Och det skulle sakert vara valdigt trevligt, i max ett halvar. sedan misstanker jag att jag skulle fa krupp, klattra pa vaggarna och flytta till narmaste stad. Men tanken ar fin. 🙂

  2. Jag vill också, för det mesta, men så inser man alla bekvämligheter som skulle försvinna utom räckhåll! För mig är drömmen att jobba som volontär med djur eller människor långt, långt borta eller helt enkelt bara flytta till England där jag vet att jag trivs som bäst. Men sedan kommer Det Stora Tvivlet över mig — vem är jag att bara lämna tryggheten och satsa på drömmar?… Kanske när jag blir stor! =)

  3. Det är väl det där okända som både lockar och skrämmer – själv brukar jag tänka att dets kulle vara jättekul att flytta iväg någonstans (håller med dig Sarah, kanske England) men sen kommer tanken på allt som skulle behöva ordnas…och då verkar det genast så besvärligt.

Kommentera

