Klarade sig undan halshuggning

Ännu en bra historisk roman, The Constant Princess (svensk titel: Den första hustrun) av Philippa Gregory.

Prinsessan i fråga är Katarina (eller Catalina, Catherine m.fl. varianter) av Aragonien, den första av Henry VIII:s fruar. Hon var en spansk prinsessa som trolovades med Henrys äldre bror Arthur vid tre års ålder. Katarina kom till England som 16 åring, gifte sig med Arthur men blev änka inom 5 månader. Istället för att återvända till Spanien stannade Katarina kvar i England. Valet var inte helt och hållet hennes eget men på grund av olika ekonomiska överenskommelser och sin egen fasta tro att hon var ämnad att bli drottning av England, levde hon mer eller mindre på nåder på ett av kungahusets många slott.

Enligt Gregory hade Arthur på sin dödsbädd avkrävt Katarina ett löfte att hon skulle göra allt för att gifta sig med hans yngre bror Henry så att hon skulle bli det hon var uppfostrad till, drottning av England. Problemet var dock Henrys ålder, han var bara 11 år vid sin brors död och kunde inte komma ifråga för ett giftermål än på flera år. Katarina väntade tålmodigt och när Henry hade åldern inne lyckades hon med list få det engelska hovet att tycka att det här var en utomordentligt bra idé, det enda rätta med tanke på situationen.

Katarina av Aragonien

Katarina av Aragonien beskrivs som en klok och handlingskraftig kvinna och en bedårande skönhet med blek hy och rödbrunt hår. Vad jag kan förstå så följer Philippa Gregory det historiska förloppet bra, romantiserat förstås men i stort sett så håller hon sig till historiska fakta. Boken kan rekommenderas till alla (men framförallt till kvinnliga läsare, tror inte att det är något som skulle locka män, men jag kan ju ha fel) som gillar historiska romaner.

Författaren har skrivit flera historiska romaner från 1400 och 1500-talets England och dess kungligheter. Jag har tidigare läst Den andra systern Boleyn, och jag  planerar att så småningom läsa de andra också.

5 thoughts on “Klarade sig undan halshuggning

  1. Jag älskar Phillippas böcker hon har verkligen skapat intressanta karraktärer och beskriver ganska bra livet på hovet och dem som bor/jobba/vistas där och samtidigt fått med så mycket av verkliga historien. Ska försöka att läsa alla har läst 3 än så länge och dem är helt fantastiska. Jag har läst I drottningens närhet, Jungfruns Älskare och Arvet efter Anne Boleyn. Såå bra.

    • Evalinn – ja det tog ett tag innan jag förstod att det gick att byta ut bakgrunden men nu kan jag byta efter humör och säsong 🙂

  2. Jag älskar Gregory’s tidigare böcker! Har inte kommit till denna än dock, får ta och skärpa mig… Det blev väldigt fint här inför jul också! =)

  3. Jag kan verkligen rekommendera hennes bok ”Förbjudet” , det var den första jag läste och är nog den jag tyckt bäst om.

Kommentera

