Det går lite trögt…

…med bloggandet just nu. Det går också lite trögt med läsningen. Jag orkar knappt läsa mer än ett par sidor på kvällarna innan jag somnar. Nu vet jag inte om det beror på ren utmattning eller om det kanske är boken som jag läser just nu. Jag lutar åt att det är en kombination av båda. Det känns som om jag hållit på i flera, flera veckor med att försöka ta mig igenom White Heat av M.J. McGrath, men nu har jag bara ett tiotal sidor kvar.

Eftersom jag numera ytterst sällan läser deckare/thrillers så får det vara något alldeles speciellt om jag ska lockas att läsa en sådan. Det här verkade vara just det. Handlingen utspelar sig på Ellesmere Island i den nordligaste delen av Canada, granne med Grönland och till största delen befolkat av inuiter. En turist skjuts till döds under en jakttur men händelsen tystas ner av de lokala pamparna och avskrivs som en olycka. Den kvinnliga guiden som var med vid tillfället, Edie Kiglatuk, är dock av en annan åsikt. När så ytterligare ett dödsfall inträffar och där hennes styvson Joe är inblandad, beslutar sig Edie för att försöka ta reda på sanningen.

Tyvärr är den rätt seg men det har nog mer att göra med formen, detta sökande efter ledtrådar, detaljerade beskrivningar av utrustning och så den obligatoriska ingrediensen: huvudperson med alkoholproblem. Det kunde också ha medföljt en liten ordlista som förklarat alla inuit-termer, nu fick man gissa sig till vad de betydde.

På plussidan kommer naturligtvis den spännande miljön, huvudpersonen – en kvinnlig jägare och guide, och att författaren verkar vara väl insatt i i förhållandena och livet på Ellesmere.

Det här var som sagt inte riktigt min stil men jag kanske inte är rätt person att bedömma eftersom jag har tröttnat på deckare, ser inte heller TV-deckare eller kriminalfilmer längre. Jag tror att jag ska ta en paus på obestämd tid från allt vad kriminallitteratur heter.

Boken kan dock rekommenderas till alla som tröttnat på traditionella deckare i storstadsmiljö.

2 thoughts on “Det går lite trögt…

Kommentera

