I och om biblioteket

Och hur är det på biblioteket nu för tiden? Jo hos oss borras det för fullt bakom en snygg provisorisk vägg av OSB skivor. De håller på att riva delar av en vägg och dammet har lagt sig som en grå hinna över allting. För besökarna (och oss) har vi gratis öronproppar för den som vill ha, som en extra service.

Vi är också mitt inne i en spännande övergång till ett länssamarbete med en gemensam katalog och bibliotekswebb. Det är rörigt på många sätt just nu men det är tänkt att det ska bli bra, till slut.

Ibland får man förtroenden, när man sitter i informationsdisken, som man inte riktigt vet hur man ska förvalta.Häromdagen anförtrodde en pigg och färgstark dam i 80-års åldern mig att hon för andra gången blivit uppraggad på ICA av en ”ursnygg yngre man som ville bära mina kassar”. När jag i all välmening svarade att det är bäst att vara försiktig i sådana situationer, ifall personen var ute efter pengar eller värdesaker, blinkade damen menande och svarade ”Nej jag vet nog vad han var ute efter, han sa att han gillade äldre kvinnor.” Ja, jag har då aldrig blivit uppraggad på ICA av någon ursnygg karl, men då kanske det finns hopp i alla fall, någon gång i framtiden 🙂 när man blivit en äldre dam. För övrigt hade den pigga damen en hel del annat att säga i ämnet.

Läste i en av lokaltidningarna att det kommit ett medborgarförslag om att biblioteken borde börja med uthyrning av idrottsredskap som skridskor och skidor veckovis. Jag vet att en del bibliotek lånar ut gåstavar men de är ju nästan underhållsfria och tar inte så stor plats, men skidor och skridskor…. ska biblioteket då också tilhandahålla vallningshjälp och slipning av skridskor? Och så ska man ha plats att förvara dem på, tror knappast att man kan ha dem i utlåningsdisken. Nej jag tycker nog inte att det är bibliotekets sak, möjligtvis turistbyrån eller idrott- och fritidsförvaltningen.

Kommentera

