En otrolig vandring

En av mina favoritgenrer är historiska nybyggarromaner. Den senaste i raden jag har läst är Follow the River av James Alexander Thom. Jag hade i och för sig redan sett filmen när den gick på en av filmkanalerna, men det var ett par år sedan. Boken bygger på verkliga händelser och det gör den förstås ännu intressantare.

Follow the River tar sin början 1755 i Virginia när ett litet nybyggarsamhälle blir överfallet av shawnee indianer. Flera dödas och skalperas men den gravida Mary Ingles, hennes två små söner, hennes svägerska Betty och en av männen i byn tas till fånga. Indianerna tar dem med på en flera veckor lång vandring till sin by där de, tillsammans med andra tillfångatagna, får utstå en grym ”invigning”. Mary och Bettys män befann sig inte i byn under överfallet och Marys enda tanke är att försöka ta sig tillbaka till sin man. Under den  långa vandringen till indianlägret försökte Mary memorera vägen så att hon skulle hitta tillbaka hem. Hon och Betty blir separerade i lägret men Mary blir vän med en av de andra fångarna, en äldre kvinna, Gretel. Mary och Gretel ser en dag en chans att rymma men Mary tvingas då till sitt livs svåraste beslut, hon ser sig tvingad att lämna kvar sina barn i byn.

Mary och Gretel börjar sin långa och mycket svåra vandring tillbaka, utrustade med en varsin filt, en tomahawk och bara kläderna de har på kroppen.

Den enda lilla  invändning jag har mot den här boken är att beskrivningen av Marys och Gretels vandring kunde ha kortats ner något, men å andra sidan så var det den väsentligaste delen av berättelsen, inte tiden hos indianerna.

Jag är otroligt förtjust i den här typen av böcker alltsedan jag som barn läste Indianernas fånge av Lois Lenski. Jag är också väldigt generös när det gäller bedömningen, jag tycker i princip allt som jag läst i genren är bra. Jag bryr mig inte så mycket om den litterära kvaliteten, har ännu inte läst någon som jag tyckt varit riktigt dålig, men jag har kanske bara haft tur.

Kommentera

