Kort läsrapport

Tänkte jag skulle göra en liten snabbgenomgång av det jag läst hittills i år men inte skrivit om här på bloggen. Nu blir det inte så många eftersom jag är lite av en snigel när det gäller läsning. Önskar jag kunde plöja igenom lika många böcker som många andra bloggare, en del hinner av någon anledning läsa lika många böcker på en månad som jag hinner på ett år 🙂 …förstår bara inte hur de lyckas med det.

Hunger games-trilogin av Suzanne Collins. Jag tyckte första delen – Hunger games – var  bra. Del två – Catching fire – kändes mest som en upprepning av första delen och med facit i hand hade det nog räckt att läsa första och sista kapitlet. Del tre – Mockingjay – lite bättre, men inte i klass med första delen. Blev lite less på slutet.

Två andra väldigt bra romaner, lika men ändå olika. Båda handlar om framgångsrika kvinnor.
I den första, Turn of Mind av Alice LaPlante, är det en kvinna, en f.d. kirurg som drabbats av Alzheimer och som kanske är ansvarig för sin väninnans död. Inte en deckare även om det förekommer ett mord. Den har ett litet annorlunda berättargrepp – allt sett ur den drabbades synpunkt, hennes förvirrade tankar och dialog med sin omgivning, men ingen miljöbeskrivning eller berättande partier.
Den andra boken, Sarahs andra halva av Lisa Genova, beskriven en kvinna som efter en bilolycka drabbas av ett tillstånd där hon inte kan se eller känna sin vänstra kroppshalva.

 

Om andra världskriget och motståndsrörelsen i Frankrike  handlar The Girl Who fell From the Sky av Simon Mawer. Titeln syftar på det sätt huvudpersonen Marian tog sig in i Frankrike – genom att hoppa fallskärm.

Sedan Stef Penneys andra roman The Invisible Ones. Ett mysterium med en försvunnen ung kvinna som får en oväntad upplösning. Skulle inte vilja kalla den en deckare eftersom handlingen förs fram i ett alltför långsamt tempo.  Här är det mer de olika personernas tankar, liv och leverne som är det primära. Klart läsvärd!

 

Jag avslutar med All Fall Down av Megan Hart – en roman som tyvärr inte har lämnat något bestående intryck alls.  En ung kvinna med tre små barn rymmer från en religiös sekt bara några timmar innan de galna ledarna tar församlingen med sig i döden. Resten av boken är en skildring av alla problem som uppstår när kvinnan och hennes barn skall fösöka anpassa sig till ett ”vanligt” liv lång ifrån rutinerna i det isolerade sektlivet.
Boken fick mig genast att tänka på sektledaren David Koresh och Waco massakern i Texas 1993.

4 thoughts on “Kort läsrapport

    • Always happy to help 🙂
      Första delen var helt OK men hade jag vetat hade jag nog stannat där och inte läst de andra två. Hela trilogin innehöll onödigt mycket våld för min smak.

  1. Ping: Bokinspiration på höstlovet « Den luttrade bibliotekarien

  2. Ping: Bra ungdomsroman – Slated | Den luttrade bibliotekarien

Kommentera

