Att uttrycka sig genom bilder

Painter of Silence av Georgina Harding  var en av de nominerade (shortlist) till Orange prize for fiction 2012 – den vann dock inte, det gjorde The Song of Achilles av Madeline Miller. De andra  på ”korta listan” :

  • Esi Edugyan – Half Blood Blues
  • Anne Enright – The Forgotten Waltz
  • Cynthia Ozick – Foreign Bodies
  • Ann Patchett – State of Wonder

Och så Miller och Harding, förstås.

Den enda jag läst är Painter of Silence och just nu har jag inga planer på att läsa någon av de andra, jag vet i alla fall att jag definitivt inte kommer att läsa Ann Patchetts bok. Jag har försökt mig på ett par av hennes (en läste jag ut den andra gav jag upp) men tycker att de har varit sega och oinspirerande och inget jag skulle rekommendera.

Painter of Silence däremot kan jag varmt rekommendera. Den griper tag i en direkt, från första sidan, och även om det sker långsamt så behåller den sitt grepp om läsaren.

Strax efter andra världskrigets slut hittas en mager och sjuk ung man på trappan till ett sjukhus i Rumänien. Det visar sig att han är dövstum. Men vem han är eller varifrån han kommer är det ingen som vet och det dröjer flera dagar innan en ung sköterska vid namn Safta känner igen honom. De växte upp tillsammans på ett gods på landet. Safta var dottern i huset och Augustin, den unge mannen, var son till kokerskan. Safta tar med sig papper och penna eftersom hon vet att Augustins sätt att uttrycka sig är genom att teckna.  Safta har inte sett Augustin på många år, han tillhör en förfluten tid, en tid hon har lagt bakom sig. Varken hon eller Augustin avslöjar att de känner varandra men tillsammans med en äldre sköterska tar hon sig an Augustin, och sakta men säkert kan han med hjälp av sina teckningar och collage berätta vad som hände under kriget och varför han sökte upp henne efter alla dessa år.

Riktigt bra bok!

One thought on “Att uttrycka sig genom bilder

Kommentera

