Bokinspiration på höstlovet

Höstlov den här veckan och då passade en grupp lärare på att få tips på läsning. De hade bett att få komma till oss för att under en timmes tid få lite inspirerande lästips för sin egen personliga läsning. En inte alltför vanlig begäran, konstigt nog. Hur som helst så var vi fyra stycken som nappade på förslaget. Vi beslöt oss för att erbjuda ett slags smörgåsbord av böcker, både nytt och gammalt och hellre många böcker som vi pratade  lite om än få och mer utförligt. Ovetande om varandra så plockade vi ihop böcker i olika teman som vi sedan kombinerade i en trevlig blandning.

So far so good. Jag hade plockat ihop 12 böcker, både lite nytt och andra med några år på nacken. En kollega började bokpratet med att prata om Ann Cleeves deckare från olika årstider. Sedan var det min tur med böcker om att komma till ett nytt land och ett nytt språk.

Jag var så koncentrerad på att göra korta presentationer att jag glömde bort att tala om författare och titel på böckerna. Jag höll visserligen upp och visade framsidan på de jag pratade om, men ändå… Insåg mitt misstag när jag fick frågan vad författaren hette till en av böckerna.

Vi  saxade presentationerna med två eller tre teman var och jag lyckades med konststycket att glömma att nämna författare och titel på alla mina böcker utom två. Mina kollegor gjorde naturligtvis inte samma misstag.

Även om det är för sent för lärargruppen …de böcker jag pratade om var:

Nästan hemma av Jean Kwok
Kortfattade engelsk-kinesisk ordbok för älskande av Xiaolu Guo
Hem till Istanbul av Michael Lion
Annonsflickan från Odessa av Janet Skeslien

Fortfarande Alice av Lisa Genova
Sarahs andra halva av Lisa Genova
Det man inte vet av Alice LaPlante
Flickorna av Lori Lansens

Lyckligt lottad av Patricia Wood
Jag minns att jag sprang av Ron McLarty
En gåtfull vänskap av Yoko Ogawa
En kort berättelse om traktorer på ukrainska av Marina Lewycka

Ett par av dem läste jag ursprungligen på engelska, därav de engelska titlarna i länkarna.

2 thoughts on “Bokinspiration på höstlovet

Kommentera

