En ”lista” som bara blir längre och längre

Förutom en lista på böcker som jag vill läsa så har jag en annan lista – böcker som jag inte vill läsa.  Egentligen är det ingen riktig nedskriven ”lista” utan mer som…hur ska jag förklara…ett jättelikt bokbord där jag har puttat  ner vissa böcker på ”golvet” = de som jag av en eller annan anledning inte tänker läsa.

Vad är det som gör att jag ratar vissa böcker? Det finns många olika orsaker, bland annat dessa:

  • mycket omtalad bok som ”alla” läser
  • bok som man ”bör” läsa
  • urtrist omslag
  • tegelstensformat (läser bara i undantagsfall)
  • bok som ingår i en lång serie
  • nobelpristagare (förutom de som jag läst innan de fick pris)
  • för mig ointressanta ämnen och genrer t.ex. självhjälpsböcker, fantasy osv osv

Några av de senaste årens no no:
Hundraåringen som klev ut….
Kråkflickan-trilogin
Stig Larsson-trilogin
Knausgårds Min kamp-serie
Femtio nyanser av….

Tittade just på AdLibris Top 100 pocket. Av dessa  hade jag läst en bok – Även tystnaden har ett slut av Ingrid Betancourt – och så var det två jag skulle kunna tänka mig att läsa – Born to run av Christopher McDougall och Fasanjägarna av Jussi Adler-Olsen. Resten var för mig ointressanta.

Ibland önskar jag att jag kunde förmå mig att läsa någon riktigt populär bok men det är som om någon slags spärr slår till och gör det omöjligt.

11 thoughts on “En ”lista” som bara blir längre och längre

  1. Det händer ju faktiskt att böcker blir populära just för att de är bra och inget annat och då missar du ju dem. Vilket är synd 🙂
    Jag håller till exempel på med sista delen i Kråkflickantrilogin nu och jag tycker att de är ritkigt bra! Inte alls som de vanliga svenska deckarna..

    • Visst kan populära böcker vara bra, jag har faktiskt läst en del populära böcker i mitt liv :-), men jag tycker inte att jag missar något. Det är ju böcker som oftast recenseras eller skrivs om på bloggar och andra ställen. På så vis brukar jag ändå ha lite koll på dessa böcker.

  2. Kul inlägg, jag skulle nästan skrivit det själv för jag håller med dig i mångt och mycket. Jag tenderar att avstå från alltför populära böcker, tegelstenar, böcker som man ”bör” läsa och för mig ointressanta genrer.
    Måste nog kolla in ad-libris topplista för att se hur många jag är intresserad av där.

  3. Du låter nästan som jag. Blir tillfrågad om jag har läst/tänker läsa Fifty shades of grey, bara för att jag ju är bokbloggare, ‘så måste väl hålla mig underrättad.’ Försöker förklara att tiden inte räcker till det bra, än mindre till skit.
    Fick tillsänt två ex av Fiftys makes tonårsbok, som jag ratade bara för att han inte behöver pengarna längre…
    Är det ett riktigt golv du puttat ner på? Hur städar du då? Mina hamnar på pianot på vägen ut.

  4. En sak som gjort mig glad för att jag läste Stieg Larsson är alla de kontakter i bok- och bloggvärlden jag fått genom dem.
    Och jag läser en hel del långa serier av den sort jag gillar, men startar helst inte en massa andra, för ‘det går bara inte!’

  5. Även jag känner igen mycket av det du skriver. Jag undviker gärna ”hypade” böcker. (Det finns ju tillräckligt många som läst dem- så behöver inte jag också- dessutom lever de väl sällan upp till förväntningarna. Det är roligast att hitta ”själv”. Tegelstenar är heller inte något jag direkt kastar mig över med glädje (men visst finns det undantag). Konstaterar att livet är kort och böckerna många- då gäller det att sovra.

  6. Känner igen mig lite i det där, har ibland svårt för böcker som är alltför hypade (ibland inte). I vissa fall funkar de att läsa efter ett par år, ibland betydligt längre tid… Hade en period för något år sedan då jag läste Augustprisvinnare som hade bortåt tio år på nacken…

  7. Mina läsvanor har ändrats under årens lopp. Det fanns en tid (väldigt länge sedan) när jag gärna läste långa serier. Sedan en annan period när tegelstenar var lockande. Av någon anledning läste jag mycket snabbare förr eller så var det så att jag hade mycket mer tid att ägna åt läsning. Som Ingrid säger, livet är kort så det gäller att välja och glädjen är att hitta egna läsupplevelser som inte är alltför påverkade av andra.

  8. Jag gillar ju böcker som fått litteraturpriser, de är ofta bra. Jag gillar tanken att många kloka har läst och tyckt till om dem…
    Ett tips bara!

Kommentera

