The Colour of Milk

Ibland undrar jag vad det är för  böcker jag föreslagit för inköp till hyllan för skönlitteratur på engelska på mitt bibliotek. Om jag hade tid skulle jag förstås läsa massor av bloggar och andra sidor om nyare engelskspråkig litteratur (skulle kanske vara ett bra nyårslöfte – men nu håller jag inte på med sådant). Nu får jag förlita mig på Bibliotekstjänst och olika litterära priser bland annat. Det kommer också många inköpsförslag från våra besökare. Det som finns på våra hyllor är för det mesta bra, läsvärda böcker, någon gång  riktiga floppar eller böcker som nästan inte går att låna ut trots fina recensioner – och så förstås några som är något utöver det vanliga.

Nell-LeyshonI min julläsnings-hög fanns en lite udda bok som jag inte kunde komma ihåg från någon inköpslista, men där stod den i alla fall på hyllan, tunn och lite intetsägande – The Colour of Milk av Nell Leyshon . Det är en historisk roman i det lilla formatet. Berättaren är den 15-åriga Mary, uppvuxen på en bondgård med föräldrar och tre systrar.

this is my book and i am writing it by my own hand. in this year of lord eighteen hundred and thirty one i am reached the age of fifteen and i am sitting by my window and i can see many things.

i am not very tall and my hair is the colour of milk. my name is mary and i have learned to spell it. m.a.r.y. that is how you letter it.”

Det är så den börjar och hela boken är skriven i samma stil, inga versaler och i en lite korthuggen, ålderdomlig stil. Jag hade inga som helst problem med avsaknandet av versaler även om det kändes lite ovant i de första meningarna.

Livet är hårt på den lilla bondgården, fadern är en hård tyrann och modern känslokall och undergiven. Mary är en frimodig och rättfram flicka och hon känner sig instängd av det hårda arbetet och den inrutade tillvaron. Marys enda riktiga vän är ”grandfather” som bor i ett rum på gården, och det är till honom Mary går med sina tankar och bekymmer. En dag blir Mary skickad till prästgården för att hjälpa till att ta hand om den sjukliga prästfrun. Mary har ingen talan, det är bara att foga sig i överenskommelsen som fadern gjort med prästen, Mr Graham,  och den lilla ersättningen tillfaller fadern, inte Mary.  Livet på prästgården är helt annorlunda än vad Mary är van, hennes frispråkighet uppskattas inte alltid av Mr Graham men hans fru blir mycket förtjust i  Mary, en frisk fläkt i sjukrummet.

Nu är det förstås mer som händer – och tyvärr inte alltför trevliga saker.

Det här var en bok utöver det vanliga. Riktigt bra.

Kommentera

