Årets första bok utläst

Då har jag börjat ett nytt ”läsår” och första boken är avklarad. Ni andra har väl redan hunnit läsa minst ett halvdussin böcker men jag tar det lite lugnt och läser i makligt takt. Jag har ingen brådska, jag har inte satt upp några mål att jag ska läsa ett visst antal böcker eller så.

IgnoranceNu var det väl kanske inte riktigt en bok i min smak. Ignorance av Michèle Roberts utspelas i Frankrike under andra världskriget och i vanliga fall en av mina favoritgenrer när det gäller böcker. Tyvärr tyckte jag den var lite tungläst, det var inget riktigt flyt i texten, mest beroende på att det var svårt att skilja dialogerna från den berättande texten eftersom de inte var utmärka med tankestreck eller liknande. Dialogerna/tankarna fanns ibland nästan mitt i en beskrivande text vilket gjorde att jag fick läsa om vissa avsnitt. Antagligen inget problem för er andra men för mig var det lite irriterande.

Marie-Angèle och Jeanne växer upp tillsammans i byn Ste Madeleine. Den ena dotter till byns grönsakshandlare, den andra dotter till en judisk kvinna som efter makens död försörjer sig på att tvätta åt andra. De växer upp under helt olika förhållanden men är goda vänner en kort tid när de båda går i klosterskolan i byn. Skillnaden blir alltmer markant under kriget, Jeanne och hennes mamma har det ytterst svårt medan Marie-Angèles familj klarar sig betydligt bättre, särskilt sedan Marie-Angèle förälskar sig i den mystiske svartabörshandlaren Maurice.

Alltså en helt OK roman men inte riktigt vad jag hade hoppats på.

2 thoughts on “Årets första bok utläst

  1. Äsch, så trist börja året med en dipp.. Att göra dialog/beskrivande så oklart skilda från varandra känns lite onödigt klumpigt, synd det försvårade läsningen.. Hoppas du har bättre tur med årets andra bok!

Kommentera

