Bra från början till slut

The_OrchardistÅrets första månad till ända och kanske årets bästa bok. Ja det kanske är lite tidigt att kora årets bästa bok men det ska bra mycket till för att mäta sig med The Orchardist av Amanda Coplin. För mig hade den allt en bra historisk roman ska ha – intressant  historia,  trovärdiga karaktärer, bra språk och fin miljöskildring.

Första gången Talmadge lägger märke till flickorna är när de stjäl äpplen från hans fruktstånd. De dyker senare upp på hans fruktodling, två unga gravida flickor, hungriga och skygga. Talmadge, en man i övre medelåldern,  bor sedan många år ensam på sin gård i en vacker, avlägsen dal.  Hans älskade syster försvann  under mystiska omständigheter för över fyrtio år sedan, strax efter föräldrarnas död. En förlust som tog honom väldigt hårt.

Flickorna dröjer sig kvar kring gården, de tigger mat av Talmadge men undviker till en början all annan kontakt. Sakta men säkert får flickorna förtroende för Talmadgde och hans goda vän Caroline.  Jane och Della är systrar och på flykt från en bordell ägd av en  sadistisk typ, Michaelson.  När Michaelson en dag dyker upp med några av sina kumpaner får det förödande konsekvenser för flickorna.

Det här var bara en liten glimt ur en helt fantastiskt berättelse som utspelas i början av 1900-talet i en dal i Nordvästra USA.

+++++

4 thoughts on “Bra från början till slut

  1. Wasn’t this a wonderful story? I don’t know of other historical novels quite like it, and the setting was so beautifully described. I read it many months ago but still remember the novel very well. (Please forgive my writing in English – I read your blog through Google Translate!)

  2. Vågar nästan inte titta in hos dig för varje gång hittar jag någon bok som verkar urläcker och i min smak…på engelska 😦 Sällan jag orkar läsa på engelska…tar längre tid att läsa på engelska för mig…och tid är böcker som vi brukar säga 🙂

    • Mycket av det jag läser på engelska kommer så småningom i svensk översättning 🙂 , jag borde kanske gå igenom det jag läst och lägga till de titlar som blivit översatta (som en sann bibliotekarie 🙂 ) Förstår precis det där med dyrbar lästid, själv är jag en riktig snigel så jag har börjat lyssna på böcker när jag pendlar till och från jobbet.

Kommentera

