Blandad läsning

Sorgligt eftersatt, det är vad den här bloggen har blivit den senaste tiden. Det har varit en ganska tuff tid jobbmässigt, mest fysisk men  även psykiskt. Vi har flyttat i princip nästan varenda bok i biblioteket, alltså några hundra tusen böcker, packat och packat upp. Sedan nyöppning av biblioteket och arbeta efter ett nytt  arbetssätt. Efter dagens slut har  jag varit trött både i huvudet och kroppen och inte riktigt orkat med att dessutom vara kreativ på det intellektuella planet. Nu börjar jag komma i fas och känner att inspirationen sakta men säkert börjar återvända, fortfarande dock i snigelfart.

Jag har också gått med i en skrivarkurs på nätet, LitteraturMagazinet Skriv, roligt och på en alldeles lagom nivå.

Jag har i alla fall läst en del,  inte så många böcker till antalet kanske men sidmässigt har det blivit en hel del. För ovanlighetens skull har jag också läst ett par riktigt tjocka böcker (jag brukar undvika sådana),  men först lite blandad kompott.

Fred & Rosemary West

Fred och Rosemary West

Av någon anledning har jag alltid gillat att läsa om autentiska brott och då särskilt mordfall. Den senaste i raden av den typen av böcker är  The Wests av Martin Fido som handlar om Fred och Rosemary West. Sadistiska mördare av stora mått och som begravde flera av sina offer i trädgården och källaren till huset de bodde i,  25 Cromwell Street i Gloucester, England. Tillsammans låg de bakom minst tolv mord på unga kvinnor, bland annat Freds första fru och två av sina egna döttrar. Det jag saknade i den här boken var lite mer bakgrundsfakta, den kändes lite väl tunn.

My-Sisters-KeeperJodi Picoult är en populär och produktiv författare som jag har läst en eller möjligtvis ett par böcker av tidigare (lite oroväckande när jag inte kan komma ihåg hur många jag läst tidigare, kan alltså inte ha gjort något större intryck) den här gången blev det My Sister’s Keeper. En tankeväckande bok om ett känsligt ämne.

13-åriga Anna tar sina sparpengar och kontaktar en advokat för att slippa genomgå en njurtransplantation. Anna är inte sjuk själv, det är däremot hennes äldre syster Kate som lider av en aggressiv form av leukemi. Anna föddes för att i huvudsak fungera som donator i ett desperat hopp om att bota Kate.

Anna har under årens lopp åkt ut och in på sjukhus och genomgått otaliga provtagningar och mindre operationer men nu har hon fått nog.  Hon vill själv kunna bestämma över sin kropp men hennes agerande leder till konflikt med föräldrarna och då särskilt modern.

Boken var  OK, även om jag irriterade mig mycket på mamman i familjen.  Den får dock inte toppbetyg.

Norman MailerFick ett lästips av en låntagare på en bok som jag normalt aldrig skulle ha valt själv – The Gospel According to the Son av Norman Mailer. Den handlar om Jesu liv, i romanform och skriven på ett väldigt lättillgängligt sätt, det är Jesus själv som berättar. Kan rekommenderas till alla som är intresserad av religion men även sådana som inte är speciellt intresserad av ämnet (som jag själv).

One thought on “Blandad läsning

  1. Jag förstår precis hur du känner. Jag hankar mig fram med min första blogg, men de andra ligger rejält på efterkälken. Om ens tankar är på fel ställe går det inte riktigt.
    Måste medge att jag absolut inte vill läsa om paret West. Det var nog i pressen när det hände.

Kommentera

