Nästan allt

Håhå jaja….ibland vet man inte hur man skall bemöta personer som är mycket oförstående till att vi inte har böcker i ALLA ämnen, särskilt mycket smala ämnen. Jag kan förstå att mannen i fråga inte tyckte det var smalt, för honom var det ett viktigt ämne. Försökte förklara att vi inte kan ha böcker om allt, att vi har vissa luckor.

Han frågade gång på gång om inte jag tyckte det var konstigt att vi inte hade den sortens böcker – nu tyckte jag inte att det var konstigt alls, har inte fått frågor på just det han frågade efter under mina drygt 30 år som bibliotekarie, men det kunde jag ju inte säga. Fick försöka slingra mig lite och säga det inte var särskilt efterfrågat, inte ens av studenter, men att han kunde alltid lämna inköpsförslag så att vi då kan ta ställning till om det är något vi borde ha. Ja, han visste ju inga titlar men det borde finnas hundratals böcker i ämnet….

Kommer ihåg en liknande fråga jag fick för många år sedan,.Den mannen hade dock full förståelse för att vi inte hade någon bok om det speciella fiskespöt tillverkat av en speciell sorts bambu som bara växte i en väldigt liten del av Indonesien (eller var det nu var någonstans).

Kommentera

