Sommar på bibblan

Vad gör man på biblioteket en sommardag, förutom att låna böcker?

Man läser till exempel tidningar, tar sig en fika på kaféets uteservering, lyssnar på musik både i lurar och i högtalare inne på vår eminenta musik- och filmavdelning. Eller kanske släktforska. Vi brukar ha lite mer långväga besökare på sommaren än under resten av året. Man passar på att kombinera att turista med att besöka platser med anknytning till sina anor.

Populärt är att låna våra datorer för att skriva ut biljetter av olika slag, mest flygbiljetter. Jag önskar bara att i framtiden borde  utskrifterna kunna ”ploppa ut” direkt från skärmen och inte genom ett superkrångligt utskriftssystem med speciella kopiekort till en kopiator som det nästan behövs särskild utbildning för att förstå sig på.

Man kan också, som den medelålders mannen, som under ett par timmar en eftermiddag förgäves (?) försökte sig på en flört bland deckarhyllorna.  Först trodde jag att det var ett äkta par som förde ett ganska långt samtal om ordningen på en deckarserie. Lite senare hade damen bytts ut men mannen var densamme, nu ivrigt förklarande vilka deckare som utspelade sig på Gotland. Jag hörde honom också berätta för en annan dam varför han tyckte så mycket om att läsa om kvinnliga poliser och privatdeckare. Sedan var det dags för en parant dam i solglasögon som mest hummade till svar på charmörens offensiv. Tro nu inte att jag medvetet tjuvlyssnade, nej jag hade ärenden till och i närheten av deckarhyllan många gånger under mitt 3-timmars pass. Jag vet inte heller hur många olika damer det var fråga om (utöver de jag såg). Nu kanske jag hade helt fel, mannen kanske bara ville vara vänlig och tipsa ensamma damer om bra, spännande deckare och thrillers.

Fick också be en yngre gentleman om att föra ett något tystare samtal på sin mobil. Av ljudnivån att döma var det väl tveksamt om han behövde någon mobil överhuvudtaget, personen i andra änden måste ha hört honom ändå. Han hade gjort sig hemmastadd i en fåtölj med fötterna på bordet, mumsande på ett medhavt paket digestivekex. Efter en kort menande blick från stränga bibliotekarieögon förstod han vinken och tog ner fötterna från bordet.

Jag nekade dock en annan yngre man att låna en stege för att ställa in routern för bibliotekets trådlösa nätverk. Han tyckte att internet fungerade dåligt och eftersom han, enligt egen utsago, var mer eller mindre expert på  inställningarna på de vanligaste routers (vad heter router i plural?) så skulle han lätt kunna fixa problemet. Han visste säkert vad han pratade om men jag tror inte kommunens IT-avdelning skulle ha blivit särskilt glada om någon utomstående börjat pilla på våra apparater.

Kommentera

