Ett dåligt år för läsning

2014 måste bli mitt sämsta ”läsår” någonsin. Jag har bara lyckats ta mig igenom lite drygt 20 stycken, lika många som den genomsnittliga bokbloggaren läser på en månad (även om jag nog tar det med en nypa salt för hur hinner folk läsa igenom så mycket böcker, fullständigt obegripligt)

Det har gått så trögt, så trögt. Kan inte direkt sätta fingret på vad som är orsaken – kanske det faktum att jag har sytt en hel del, läst mindre på bussen till och från jobbet, varit alltför trött på kvällarna och somnat efter bara ett par sidor…. Tycker också att jag ”slösat” en del lästid på böcker som jag inte orkat läsa ut.

Ett par av de jag läste ut var ok men inte så mycket mer. Det här är två av böcker som jag hade förväntat mig mycket mer av.
GraysonÖdets fånge av Elizabeth Grayson – en bok med några år på nacken men i en av mina favoritgenrer: nybyggare i 1800-talets Amerika. Cassie är en ung flicka vars hela familj dödas under ett överfall på prärien. Hon tillfångatas och tvingas leva hos indianerna i nio år innan hon blir frigiven.
Kändes väldigt romantiserad.

LoudonNära främling av Mary Loudon – Mary får, under en semesterresa, ett telefonsamtal om att hennes äldre syster Catherine dött i cancer och under ett annat namn. Mary har inte träffat sin syster på många år, Catherine hade dragit sig undan familjen och var sedan många år psykiskt sjuk och missbrukare. Mary beslutar sig för att försöka ta reda på vem hennes syster egentligen var och hur hon hade levt.
Började mycket bra men blev aningen enahanda någonstans i mitten, kändes lite som utfyllnad.

Jag hoppas att 2015 ska bli lite bättre när det gäller min läsning.

6 thoughts on “Ett dåligt år för läsning

  1. Mitt 2014 har inte varit särskilt lysande heller. Jag har visserligen läst rätt så många böcker, men jag har haft ett bedrövligt skrivår. 2015 kan bara bli bättre!

    Gott nytt år!

  2. Det är nästan uppmuntrande att se att andra också saktar ner läshastigheten. Kanske något i luften?
    Men det borde också vara en varning till förlagen, att vi inte accepterar vad som helst. Tror inte på alla som läser hundratals böcker. Antingen ‘läser’ de inte, eller så har de problem med matte.
    Jag frågade en gång en av Englands mest välrenommerade barnboksrecensenter hur hon bestämmer vad hon ska läsa ut. Hon svarade att hon ger alla böcker 50 sidor. Det tror jag inte på, för hon måste få fler böcker än jag, och jag skulle inte drömma om att provläsa alla, och skulle inte kunna det heller.
    Så jag gissar att många i branschen ‘glömmer’ vad de gjort.

    • Åh vad skönt att höra att jag inte är ensam om att ifrågasätta antalet böcker folk ”läser”. Det jag menar med att läsa en bok är faktiskt att läsa hela boken, ok att jag ibland kan skumma igenom vissa sidor i en bok men jag läser ändå igenom boken.

  3. Du är definitivt inte ensam om att ifrågasätta antalet böcker! Det är obegripligt att det finns bokbloggare som skriver om 20 böcker per månad! Var finns tiden för eftertanke och reflektion? Tycker inte att du ska mäta ditt läsår i antalet lästa böcker. Men förhoppningsvis har du ändå haft många härliga lässtunder!

Kommentera

