Digital teknik – ett problem för många

Hur är det tänkt att man ska klara sig utan datorer och internet även om man inte är intresserad eller har ekonomiska förutsättningar för att skaffa sig en egen dator eller en smartphone? Jo man får gå till biblioteket.

screenFörsäkringskassan, banken, arbetsförmedlingen, SJ….ja listan kan göras lång, men där den gemensamma nämnaren är att man blir hänvisad till nätet. Det är numera nästan är obligatorisk med en e-postadress och ett mobilnummer. Biljetter kan snart bara beställas och betalas på Internet. Formulär ska fyllas i på nätet eller i alla fall laddas ner och skrivas ut, papperskopior tillhandahålls inte längre.  Nu ska man inte automatiskt tro att de institutioner och andra som kräver att man har en e-postadress och tillgång till Internet och skrivare hjälper ovana personer att använda deras digitala tjänster. Jag har tappat räkningen på alla som kommer till oss på biblioteket med orden ”De sa att jag ska gå till biblioteket så får jag hjälp”.

Senast igår hade jag en invandrare som blivit skickad till oss av Swedbank för att skriva ut ett kontoutdrag. Tyvärr fick jag be personen att gå tillbaka till banken. Han förstod inte riktigt vad jag pratade om när jag försökte förklara att han måste ha en dosa eller åtminstone en personlig kod till sitt konto för att kunna skriva ut ett kontoutdrag. Vi varken kan eller får ta på oss att hjälpa till med så personliga saker, vi kan visa vilken webbsida de ska använda, visa var man loggar in, kanske visa var man klickar för att få en utskrift. Men vi kan inte visa hur man använder sin bankdosa, hur man skriver in sitt personnummer och sin kod, hur man läser sina kontoutdrag och så vidare. Det är bankens uppgift.

Många äldre tvingas också till att försöka använda datorer eller komplicerade mobiltelefoner med små pilliga knappar eller känsliga touch-skärmar. De har ingen att be om hjälp, barn, barnbarn eller släktingar bor på annat håll eller ”har inte tid”. Vart går man då? Jo, till biblioteket.

3 thoughts on “Digital teknik – ett problem för många

  1. Jag tycker att du tar upp något mycket viktigt. Bankerna (för att ta ett exempel) har upphört med så gott som all service- jag tycker mycket synd om alla äldre i min kommun som nu inte längre kan betala sina räkningar över disk eller skaffa utlandsvaluta via banken- närmsta växlingskontor ligger 25 kilometer bort- inte nästgårds. Växlingskontoren får numera hantera den här betalningen av räkningar och andra kontanttransaktioner.

    Det moderna samhället ägnar sig mer och mer åt åldersdiskriminering och jag tycker det är synd att biblioteken ska tvingas syssla med sådant som borde vara bankernas förbaskade skyldighet.

    • En stor del av vår arbetstid går åt till att hjälpa ovana besökare med utskrifter från våra boknings-datorer – kontoutdrag, biljetter, CV:n, blanketter av olika slag o.s.v. och det är väl en sak men det som är otroligt irriterande är att banken, arbetsförmedlingen med flera skickar iväg människor till biblioteket ”för där får ni hjälp”, hjälp som det borde vara självklart att de fixade istället.

  2. jo, det gäller att hänga med, om man inte har barnbarn i närheten. Min mor vägrar ens läsa tidningar i hennes makes dator, utan honom skulle hennes vardag vara mycket krångligare. Kontanter använder hon också, åker buss till banken som har pengar, 83 år är hon och hänger med annars.

Kommentera

