Digital teknik – ett problem för många, del 2

I och med all digital teknik stänger man mer eller mindre ute en stor grupp människor – ålderspensionärerna bland annat. Vi märker av det eftersom de ofta kommer till oss på biblioteket och behöver hjälp, ofta med egentligen ganska enkla saker men som ändå utgör ett problem.

För att råda bot på en del av problemen har vi, liksom många andra bibliotek, startat vad vi kallar ”Digital första hjälpen” en gång i veckan. Dit kan människor komma och få hjälp med sina datorer, surfplattor och mobiltelefoner. Man kan få hjälp att skaffa en e-postadress, ladda ner e-böcker, skaffa Facebook-konto, ladda ner appar, lägga till och ta bort kontakter i mobilen, föra över bilder från mobilen till datorn m.m. Det är ingen kurs utan man ska ha ett eller flera specifika problem man vill ha hjälp med och där behöver vi kanske vara lite mer tydliga med vad vi hjälper till med. Vid ett par tillfällen har det kommit personer som har sagt: ”Jag kan inget om datorer men jag skulle vilja lära mig” . De skulle vara mer hjälpta av att gå någon slags introduktionskurs för seniorer, men i mån av tid (vi har ofta kö) så visar vi lite snabbt vad man kan använda Internet till och förklarar vad ett ordbehandlingsprogram är.

apparFyra ur personalen utgör den s.k. help-desken, fyra personer som är intresserade av digital teknik och som kan lite av varje när det gäller datorer, ordbehandling, sociala medier o.s.v. – men vi är inga experter. Det vi är bra på är att lyssna och sedan lugnt och pedagogiskt försöka förklara och hjälpa till att lösa problemen. Vi försöker inte sälja några produkter, inga frågor är dumma,  alla är välkomna och det är helt gratis naturligtvis.

Det har varit välbesökta onsdagar. Många återkommer vecka efter vecka och övervägande delen av besökarna är pensionärer. Det är ganska vanligt i den här gruppen att man har en surfplatta som man läser e-böcker på men nu vill man lära sig att använda den till annat också . Vissa har väldigt avancerade mobiltelefoner som de inte riktigt förstår sig på (och vem kan egentligen alla finesser på sin egen mobil?) och ofta ingen att fråga. Eller som en äldre man sa när han behövde hjälp med sin mobil: ”Ja det var sonen som tyckte att jag skulle ha den här, han skaffade den åt mig när han var hem och hälsade på. Han visade mig lite grann men det gick så snabbt, han tryckte lite här och där och sedan var han ute genom dörren och nu skulle jag vilja ha in en sådan där app med Blocket. Grannen har det på sin mobil men han vet inte heller hur han gjorde för att få dit den” . Inga problem, den appen fick han på sin mobil plus några andra användbara appar

Vi kommer att fortsätta i höst med vår Digitala första hjälpen eftersom vi ser att vi verkligen behövs.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s