En liten besvikelse

DoerrJa tyvärr blev jag lite besviken på All the ligt we cannot see av Anthony Doerr. Hade sett fram emot att läsa den, köat på bibblan, så när jag äntligen fick den i min hand så började jag läsa direkt. Tyckte den var i tjockaste laget, brukar undvika att läsa alltför tjocka böcker eftersom jag läser sakta, men inget som direkt avskräckte mig.

Romanen utspelas till största delen under andra världskriget och den tyska ockupationen av Frankrike. Den började bra. Vartannat kapitel handlar om tyske Werner och vartannat om Marie-Laure, en ung  flicka i Paris.

Werner och hans yngre syster Jutta växer upp på ett barnhem i Zollverein, Essen. Föreståndarinnan är Frau Elena, en fransktalande nunna som gör sitt bästa för barnen på barnhemmet. Werners största intresse är radioapparater, redan som liten visar han en otrolig skicklighet när det gäller att sätta ihop och reparera radioapparater. Werners talang uppmärksammas av myndigheterna och han skickas till en elitskola och sedan vidare till armén.

Marie-Laure är sex år när romanen tar sin början. Hon bor i Paris med sin far som är låssmed på Muséum National d’Histoire Naturelle. Marie-Laure är synskadad och förlorar till slut helt sin syn. Ryktet säger att det skall finnas en stor och mycket värdefull ädelsten i museet, en sten med en våldsam och dyster historia. Marie.Laure flyr med sin far till Saint-Malo på Frankrikes västkust. De flyttar in hos en excentrisk släkting och hans hushållerska.

Det är dessa två ungdomar man får följa genom krigsåren.

Tyvärr drog alla detaljerade beskrivningar ner tempot och därigenom helhetsintrycket. Visst är det en intressant historia, ja egentligen två historier, men jag kände mig frestad att skumma igenom många av de korta kapitlen (nu gjorde jag inte det). jag ville bara komma vidare. Tror nog att boken hade vunnit på att kortas ner 50-100 sidor utan att själva historien gått förlorad.

Boken vann Pulitzer prize for fiction 2015.

2 thoughts on “En liten besvikelse

Kommentera

