Ett pass på barnavdelningen

Jag arbetar i vanliga fall inte på barnavdelningen på vårt bibliotek men en kväll fanns det ingen barnbibliotekarie på plats så det föll på min lott att tjänstgöra där.

Först ser jag en liten kille, 5-6 år, som sitter i en av sofforna och håller en mycket liten bebis, antagligen en liten bror eller syster. Efter flera minuter sitter han fortfarande kvar men ingen förälder i närheten, jag börjar bli lite orolig. Till slut dyker mamman upp med ännu ett litet barn…antagligen ett toalettbesök och jag kan sluta oroa mig.

Nu är det fullt med barn på avdelningen och flera av dem springer omkring som jehun och skriker i högan sky. Det verkar vara en del av en spontan teater/dockteaterföreställning (vi har en dockteater kombinerat lekslott med diverse rekvisita). Föreställningen är någon slags nytolkning av Rödluvan och vargen….den här glupska vargen åt upp både Rödluvan och minst en prinsessa, därav alla tjuten får man förmoda. Två mammor och en mormor var åhörare….förstår i efterhand att de måste ha använt öronpropparna som vi tillhandahåller helt gratis (p.g.a. av en ombyggnad), eftersom de inte verkade minsta besvärade över skriken trots att de satt ca 1 m ifrån. Ytterst förvånad att ingen av dem ens försökte få barnen att dämpa sig lite. Jag visste inte om jag skulle agera sträng bibliotekstant och säga att nä nu får ni sluta skrika. Visste inte riktigt hur hög ljudnivå man brukar tolerera i vanliga fall. Nöjde mig till slut med att säga till barnen att de kanske kunde leka lite tystare och att de måste lägga tillbaka alla utklädningskläder som låg spridda över hela golvet (vilket de gjorde, lade tillbaka kläderna alltså…lekte tystare, nja tveksamt). Fortfarande ingen reaktion från föräldrarna förutom att en av dem sa lite lamt ”Ni hörde väl vad tanten sa”.

I informationsdisken försöker en liten parvel klättra upp på kontorsstolen på hjul och innan jag hinner fram har han ramlat ner med högljudd gråt som följd, men det var nog mest chock, tror inte att han gjorde sig illa.

I tonårshörnan sitter några stycken och spelar brädspel – lugnt och stillsamt – och jag försöker hålla koll så att de mindre barnen inte springer in där och stör, de ska helst inte vara därinne.

En pappa sitter mitt bland bilderböckerna och pratar i mobilen med högtalare på.

En ensam kvinna som har plockat på sig en hög barnböcker himlar med ögonen och säger ”Här skulle man ha behövt hörselkåpor”. Jag kan bara beklaga oväsendet men hon ruskar bara på huvudet och nickar menande mot mammorna vid dockteaterföreställningen.

Höjdpunkten var dock när pappan med mobiltelefonen (nu avslutat samtal) skulle försöka låna en hög med bilderböcker men hade väldigt dålig koll på proceduren. Den lille sonen, som såg ut att vara ca 4 år, tog resolut över kommandot och lade snabbt bok efter bok på utlåningsplattan, tittade på skärmen och tryckte ut ett kvitto när allt var klart. Pappan hängde inte med och påstod att en av böckerna inte blivit utlånade men sonen sa mycket bestämt att den hade han minsann ”pipat” (litet pipljud när boken blir utlånad). Jag visade pappan hur han kunde kolla kvittot mot antal böcker och naturligtvis hade sonen rätt :-).

Ovan som jag var med allt ljud så blev jag alldeles trött i huvudet efteråt och det var nog en bidragande orsak till att jag somnade på bussen hem och vaknade först när den hade kört förbi min och ytterligare en hållplats….istället för 2 minuters promenad hem blev det 15 minuter.

3 thoughts on “Ett pass på barnavdelningen

  1. Haha, det var roligt. Fast kanske inte för dig. Gläder mig åt att det finns 4-åringar som vet hur man gör.
    Och det kan ju vara värt att kolla med de ‘vanliga’ hur mycket oljud man tolererar. Dock mycket positivt att det var fullt med barn där.

    • Det är alltid lite svårt att veta hur man ska agera när det är föräldrar med, hur mycket man kan tillrättavisa barn utan att föräldrarna blir upprörda. Hade barnen varit ensamma hade det varit en helt annan sak.
      Den lille 4-åringen hade varit med förr, inte minsta problem med rutinen, tur att han tog kommandot.

  2. Ping: In the children’s department | Bookwitch

Kommentera

