Tracy Chevaliers senaste

t.chevalierJag har nyss läst ut At the Edge of the Orchard, Tracy Chevaliers senaste roman, ännu ej översatt till svenska.

Jag har läst alla hennes romaner, ja med ett undantag, Oskuld och erfarenhet, som jag började på men inte orkade läsa ut. Jag tyckte att hennes Flicka med pärlörhänge var fantastisk, det var en av de första jag läste och jag tycker också att det är också den bästa. Kanske inte så konstigt att jag har jämfört hennes andra romaner med den. Alla har inte varit lika bra, de två som kommer i närheten är Damen med enhörningen och Okända väsen. Den blå färgen är nog den jag tycker minst om (förutom Oskuld och erfarenhet), där handlingen rör sig på två tidsplan, 1500-talet och nutid. Den historiska delen var bra men nutidsdelen övertygade inte, till slut så skummade jag igenom de sidorna.

De andra titlarna, och dit räknar jag At the Edge of the Orchard, var mer ”mellanböcker” inte alls dåliga men inte heller i närheten av Flicka med pärlörhänge.

At the Edge of the Orchard tar sin början i 1830-talets Ohio hos familjen Goodenough, äppelodlare som strävar för en dräglig tillvaro. Fadern James är passionerad när det gäller sin äppelodling medan modern, Sadie är mer intresserad av att berusa sig på äppelcider. De har flera barn men efter en våldsam och tragisk händelse ger sig yngste sonen Robert iväg. Det ska dröja 16 år innan han återser någon av sin familj.

I den första delen av boken, som utspelas hos familjen Goodenough i Ohio,  förkommer ordet ”apple” i var och varannan mening och till slut blir det lite väl mycket . Flera av personerna som förekommer i boken är personer som har funnits i verkligheten.  De bästa och mest intressanta avsnitten är de brev som  Robert och en av hans systrar skrev. Slutet är kanske lite väl förutsägbart.

Läsvärd? Ja, särskilt om man gillar historiska romaner men var beredd på att bli lite less på det antal gånger ”apple” förekommer.

Kommentera

